نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی از انتخاب خلخال به عنوان پایلوت اجرای طرح غیرمتمرکز فرش دست بافت استان خبر داد.
کد خبر: ۴۵۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ 15 July 2017
به گزارش تابناک : دکتر بشیر خالقی روز شنبه در نشستی با سرمایه گذاران بخش خصوصی مجری این طرح و مسوولان صنعت فرش دستبافت استان اردبیل افزود: این طرح با سرمایه گذاری هلدینگ چند شرکت معتبر فرش دستبافت کشور با هدف ایجاد زمینه کارآفرینی و اشتغال پایدار برای دست کم یک هزار نفر از بیکاران منطقه اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار بافنده فرش تک بافت در این شهرستان در بافت و تولید فرش های نفیس فعالیت دارند گفت: مشکل بازاریابی فرش های تولیدی ، تامین و تهیه مواد اولیه ، استفاده از نقشه و رنگ روز و مورد درخواست مشتریان داخلی و خارجی از جمله مشکلات فراروی کارگاه های تولید فرش دستبافت و یا بافندگان تک باف فرش در این شهرستان است.
او اظهار کرد: با اجرای طرح تولید غیرمتمرکز فرش دستبافت مشکلات فعلی از پیش روی دست اندرکاران فرش دستبافت خلخال برداشته می شود.
او همچنین با اشاره به ادامه روند مهاجرت از این شهرستان به مناطق دیگر کشور گفت: مهاجرت بی رویه موجب کاهش جمعیت خلخال به 86 هزار نفر شده و بزرگترین عامل این کاهش جمعیت نیز نبود زمینه اشتغال و گسترش بیکاری است.
وی با قدردانی از سرمایه گذاران هلدینگ فرش دستبافت کشور برای اجرای طرح تولید غیر متمرکز فرش دستبافت با مدیریت غیر متمرکز در خلخال خواستار همکاری مسوولان دستگاه های اجرایی ذیربط در اجرای بهینه این طرح و زمینه سازی برای ایجاد اشتغال یک هزار نفر از بیکاران در صنعت فرش دستبافت این منطقه شد.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این جلسه با اعلام همکاری در اجرای این طرح گفت: احیا و تقویت صنعت فرش دستبافت این شهرستان از جمله اولویت های کاری فرمانداری است که انتخاب این شهرستان به عنوان پایلوت تولید غیرمتمرکز فرش دستبافت بخشی از این اهداف محقق خواهد شد.
مالک اژدر حسنی ، رئیس اتحادیه فرش دستبافت استان اردبیل هم گفت: بیش از 33 هزار نفر در بافت و تولید فرش های دستبافت در این استان فعالیت دارند.
وی از راه اندازی شهرک صنفی فرش در اردبیل خبرداد و افزود: شهرک صنفی فرش به تناسب نیاز شهرستان ها و با اولویت شهرستان خلخال پس از مرکز استان راه اندازی شده و در بازاریابی ، فروش ، تامین مواد اولیه فرش و حل مشکلات فراروی فرشبافان فعالیت خواهد کرد.
شهرستان خلخال یکی از قطب های مهم تولید فرش های نفیس ابریشمی دستبافت کشور است و هم اکنون بیش از سه هزار نفر در تولید فرش های ابریشمی نفیس در این شهرستان فعالیت دارند. 
فرش اردبیل در زیر مجموعه فرش آذربایجان قرار دارد. با اینکه در گذشته در بسیاری از خانواده های شهری و روستایی بافت فرش رواج داشت اما در سال های اخیر این صنعت دستی به فراموشی سپرده شده و بازار خود را در بازارهای داخلی و خارجی از دست داده است. 
33 هزار بافنده فرش در استان اردبیل شناسایی شده که نیازمند برنامه و خدمات هستند و باید برنامه منسجمی برای رونق بازار تهیه شود. 
متنوع ترین و با کیفیت ترین فرش و تابلو فرش در استان اردبیل بافته می شود و مجموعا سالانه به طور متوسط 120 هزار متر مربع فرش دستباف در این استان بافته می شود که متاسفانه این متراژ در سال های اخیر کاهش یافته و به 90 هزار متر مربع نیز رسیده است که این کاهش متراژ به دلیل تنوع تولید فرش های ماشینی همراه با گرایش مردم به کف پوش های جدید که ارزان قیمت و در دسترس هستند بوده است.




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار