در یکی از مناطق آموزش وپرورش هنگام برگزاری اوضاع به قدری وخیم بوده است که در حوزه تصحیح وقوع تقلّب و یا تخلّف به صورت دسته جمعی مشخص شده و نمره 10 نفر از دانش آموزان صفر منظور می گردد.
کد خبر: ۴۵۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ 06 July 2017

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از سفیرمشکین، خرداد امسال بحث از تخلّف در روند برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان در پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه علاوه بر مباحث داغ انتخاباتی و همچنین تخلّفات مرتبط با انتخابات، از جمله مباحث داغ محافل و مجالس و رسانه ها و به خصوص فضای مجازی بود.

 البته عمده ترین موضوعی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده بود انتخابات بود که تا حدودی موضوع لو رفتن سوألات امتحانات نهایی را تحت الشعاع قرار داد و سبب شد این مورد به درستی مورد بررسی قرار نگیرد.

 اینکه سوالات لو رفته بود یا نه و اینکه چقدر در سلامتی و یا نا سلامتی برگزاری امتحانات تأثیر گذاشت در این مجال مورد نظر نیست،گرچه در این باب اقوال مختلفی نقل شد به طور مثال اگر اظهارات مسئولین آموزش وپرورش، پلیس فتا و کمیسیون آموزش مجلس را باهم ببینیم و در کنار هم قرار دهیم اوّلین چیزی که به دست خواهد آمد تناقض است که در گفتار این سه منبع مشاهده می شود.

 امّا در این بین مسئولین محترم کمیسیون آموزش مجلس و یا هر ارگان دیگری که صلاحیت ورود به موضوع امتحانات را دارند بروز تقلّب و یا تخلّف را فقط در خصوص لو رفتن سوألات را در نظر گرفتند، در حالی که در برگزاری امتحانات لو رفتن سوألات می تواند فقط یکی از ده‌ها مورد تخلّفات احتمالی باشد.

 در مسیر برگزاری یک امتحان تا ثبت نمره و صدور یک کارنامه و گواهینامه پایان تحصیلات مراحلی وجود دارد که هر کدام در جای خود بسیار مهم و اساسی هستند، فضای فیزیکی مناسب برای اجرای آزمون، انتخاب عوامل اجرایی ماهر وآشنا به قوانین، تمهید مقدمات از جانب ادارات آموزش و پرورش، تهیه سوألات استاندارد و دقّت در حفاظت سوألات تا توزیع اوراق در وقت مقرر، رعایت یکسان عدالت در برگزاری امتحانات در همه مناطق کشور، رعایت تمامی موارد آیین نامه ای مرتبط با امتحانات و ده‌ها مورد دیگر که در روند برگزاری یک دوره آزمون باید مدّ نظر باشد.

 

در آیین نامه امتحانات همه موارد مورد اشاره با تمامی ظرافت های لازم آمده است و در تدوین آیین نامه تمامی موارد در عالی ترین شکل آن وجود دارد، امّا آیا اینکه برگزار کنندگان امتحانات در تمامی مراحل پایبند به قانون بوده اند بحث دیگر است که اصولاً نهادها و ارگان های نظارتی باید دقّت بیشتر و قویتری در این ارتباط داشته باشند، به طور مثال بیایند بررسی کنند و ببیند چرا در یکی از شهرستان‌های استان اردبیل و در یکی از مناطق آموزش وپرورش هنگام برگزاری امتحان زبان انگلیسی اوضاع به قدری وخیم بوده است که در حوزه تصحیح وقوع تقلّب و یا تخلّف به صورت دسته جمعی مشخص می‌شود و نمره 10 نفر از دانش آموزان صفر منظور می گردد یا چرا در موردی دیگر هنگام تصحیح اوراق یک حوزه امتحانی دیگر، قلم خوردگی‌ها به قدری زیاد بوده است که مصححان را دچار شک و تردید می‌کند تا با مسئولین منطقه تماس برقرار کنند و موضوع به نحوی ماستمالی می شود.

 در یک حوزه دیگر امتحانی در همین شهرستان به دانش آموزان توصیه شده است که یک علامت خاصی را در اوراق امتحانی خود بگذارند تا معلم در هنگام تصحیح بداند که این اوراق متعلق به دانش آموزان خودش است که در این ارتباط کارشناسان حراست و امتحانات در مدرسه ای حضور می یابند و با دانش آموزانی که روی ورقه امتحانی خود علامت خاصی گذاشته بودند به گفتگو می نشینند، در یک حوزه امتحانی دیگر نیز دانش آموزان در حضور مراقبین و سایر عوامل اجرایی از روی دست هم می نویسند به طوریکه نمرات دانش آموزان این حوزه امتحانی بسیار به هم دیگر نزدیک است و مثلاً در سوألات چهار گزینه ای وتک جوابی و پرکردنی اکثر دانش آموزان این حوزه امتحانی جواب درست را علامت زده و یا نوشته اند و در این مورد نیز قلم خوردگی ها فاحش بوده است و در برخی موارد نیز از طرف عوامل اجرایی راهنمایی هایی صورت گرفته که در واقع همان جواب دادن بوده است، پس با این اوصاف آیا عدالت رعایت شده است و امتحانات از سلامت لازم برخوردار بوده است.

 با این توضیح که برگزاری امتحانات نهایی در آموزش وپرورش از جمله برنامه هایی است که مبالغ ریالی هنگفتی صرف آن می شود، به گونه ای که شنیده ها حکایت می کند مدیر کل های آموزش وپرورش استان‌ها مبلغی بین 5 تا 10میلیون تومان حق امتحان می گیرد

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار