کد خبر: ۴۵۲۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 03 July 2017
تابناک اردبیل- اگر بخواهیم نقش هنر نمایشی طنز را در توسعه استان بررسی کنیم باید این هنر ارزشمند را بشناسیم، ادبیات طنز به نوع خاصی از آثار منظوم ادبی گفته می شود که اشتباهات یا جنبه‌های نامطلوب رفتار بشری، فسادهای اجتماعی و سیاسی یا حتی تفکرات فلسفی را به شیوه ای خنده دار به چالش می‌کشد در تعریف طنز آمده است اثری ادبی که با استفاده از بذله، وارونه‌سازی، خشم، ضعف‌ها و تعلیمات اجتماعی جوامع بشری را به نقد می کشد.
 
طنز تفکر برانگیز است و ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد گر چه طبیعتش بر خنده استوار است اما خنده را تنها وسیله ای می انگارد برای نیل به هدفی برتر و آگاه کردن انسان ها بر عمق و ذاتشان، گرچه در ظاهر می خنداند اما در پس این خنده واقعیتی تلخ و وحشتناک وجود دارد که عمق وجود خنده را می خشکاند و انسان را به تفکر وا می‌دارد. به همین خاطر درباره طنز گفته اند طنز یعنی گریه کردن قاه قاه، طنز خنده کردن آه آه.
 
حال با شناختی اجمالی دریافتیم که هنر طنز با صراحت و همراه با نرمی و خنده رویی با استفاده از زبان نقد و با چالش کشیدن تفکر انسان از آنچه به اشتباه انجام می دهد سعی در تصحیح رفتار نوع بشر دارد؛ همان هدفی که در ذات همه هر ماست. هر طنز یک رفتار مقدس انسانی در جهت تکامل و تعالی انسانی و یکی از ودیعه های ارزشمند الهی برای انسان است.
 
هنر نمایش طنز در استان اردبیل نیز از سالیان دور دارای جایگاه ویژه ای بوده و هست و همچون سایر ادوار گذشته در میان ملل مختلف یکی از پرمخاطب ترین و پرطرفدارترین هنر می باشد.
 
هنرمندان نام آشنای بزرگی در کشور داریم که در این رشته هنری فعالیت دارند ضمن اینکه زادگاهشان استان اردبیل هست و ما به وجود چنین هنرمندان بزرگی افتخار می کنیم.
 
همچون استاد اکبر عبدی مرد هزار چهره سینمای ایران. استاد احمد فخیمی، استاد احمد پردستان، استاد سلیم رحیمی که متاسفانه به آن شکل از این ظرفیت ها استفاده نشده است.
 
هنر طنز ظرفیت های خیلی بالایی در آموزش دارد و می توان از این هنر متعالی در حیث آموزش و تعلیم شهروندان در خصوص نا به همیاری های روز اجتماعی استفاده برد.
 
یکی از موضوعات مهمی که همواره جامعه ما به خاطر وجود برخی ماجراجویی های بدخواهان در منطقه وجود دارد. تهاجم فرهنگی هست که هیچ وقت نباید فراموش کرد و باید اهمیت این موضوع را بیش از پیش مورد مطالعه قرار دارد. حال هنرمندان عرصه هنر نمایشی در استان اردبیل باید در تلاش باشند؛ تا در حیث آموزش شهروندان و یا حتی انتقاد از رفتارهای شهروندان با زبان طنز این مهم را گوشزد کنند.
 
 
 
توسعه استان تنها با عمران ساخت زیرساخت های بتنی نیست در کنار آن و حتی بیش از ساختن جاده ها و ساختمان ها و ... باید تفکر شهروندان در جهت توسعه پایدار و ارزشمند حرکت کند که آن را توسعه فرهنگی می گویند یعنی افزایش دانش و آگاهی عمومی و این یعنی همان توسعه فرهنگی با افزایش سالنمای نمایش کمدی و با حمایت از هنرمندان عرصه نمایش طنز و داشتن برنامه های روتین می توان به این همه دست یافت تا جامعه ای پویا داشت.

گروه هنری طناز با سرپرستی نعمت صداقتی طی سه سال اخیر بیش از 500 اجرای روتین در سطح استان داشته است؛ انتظار داریم مسئولین از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و ضمن حمایت از هنرمندان هر نمایشی طنز و کمدی استان از این ظرفیت موجود برای ایجاد نشاط و شادی و در کنار آن آموزش شهروندی و بالا بردن کیفیت زندگی بهره بگیریم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار