کد خبر: ۴۲۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ 17 May 2017
محمد خداپرست روز چهارشنبه گفت: از سال 1384 و با مشاهده ماهی کاراس در تالاب نئور روند رشد ماهی قزل آلا با اختلال روبرو شد و در نهایت در سال 1389 عملا امکان رشد آن متوقف شد.
او افزود: احیای تالاب نئور در قالب قرارداد پژوهشی با عنوان 'مطالعات مدیریت جامع دریاچه نئور به منظور احیای و حفاظت پایدار تالاب' مابین اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در سال 1393 شروع و در سال 1394 مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
خداپرست گفت: بر اساس نتایج این مطالعه که برای حذف گونه مهاجم کاراس و احیای گونه میگوی گاماروس در تالاب انجام شد، ارائه راهکار ترکیبی از صید و حذف فیزیکی با تور دامی و مبارزه بیولوژیکی با استفاده از رهاسازی گونه اردک ماهی از اهم موارد پیشنهادی بود که مورد تاید قرار گرفت.
وی اظهار کرد: در حال حاضر حذف فیزیکی گونه ماهی مهاجم کاراس با مشارکت و همکاری جوامع بومی و محلی با استفاده از تور دام آغاز شده و با توجه به تاکید پژوهشکده آبزی پروری و تایید سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبارزه بیولوژیکی با استفاده از گونه شکارچی اردک ماهی نیز بلافاصله آغاز خواهد شد.
خداپرست اظهار امیدواری کرد با آغاز عملیات اجرایی طرح احیای تالاب حفاظت شده نئور، جمعیت گونه مهاجم کاهش یافته و به تناسب آن جمعیت گونه بومی تالاب یعنی میگوی گاماروس در حد مطلوب افزایش یابد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، او گفت: علاوه بر حذف فیزیکی مبارزه بیولوژیکی ، تدوین برنامه ساماندهی دام های موجود در حوزه آبریز تالاب، ممنوعیت ورود دام ها به حریم کیفی تالاب، اعمال مدیریت زمانی و مکانی چرای دام ها در حوضه آبریز و جلوگیری و کنترل ورود مواد مغذی (فسفر و ازت) به تالاب نیز از اولویت های برنامه احیای تالاب است.
تالاب حفاظت شده نئور به مساحت 420 هکتار در ارتفاع 2500 متری از سطح دریای آزاد در ارتفاعات باغرو و 40 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل واقع شده است.
نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری است و ماهی قزل آلای رنگین کمان آن شهرت جهانی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار