رأی اولی‌ها میدان‌دار شدند
مقایسه روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با آخرین انتخابات برگزار شده گویای کاهش نرخ واجدین شرایط رأی در اردبیل است.
کد خبر: ۴۲۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 16 May 2017
به گزارش تابناک اردبیل، اردبیلی‌ها هنوز طعم مشارکت ۷۰ درصدی در دو انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان را در هفتم اسفندماه به یاد دارند. انتخاباتی که ساعت برگزاری آن بارها و بارها به دلیل مراجعه و حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی تمدید شد و در دو حوزه نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شد.

بررسی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات نشان می‌دهد، نرخ واجدین شرایط در انتخابات پیش روی پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا و همچنین دوره یازدهم ریاست جمهوری با کاهش همراه بوده و بااین‌وجود رأی اولی‌ها با رشد قابل‌توجه میدان‌دار برگزاری انتخابات خواهند بود.

افزایش تعداد شعب اخذ رأی در اردبیل

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل گفت: برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا هزار و ۵۹۵ شعبه اخذ رأی آماده‌سازی شده است.

ناصر نصیری تصریح کرد: از این تعداد هزار و ۷۹ شعبه روستایی و ۵۱۶ شعبه شهری است.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۲۹۲ صندوق ثابت رأی و ۳۰۳ صندوق سیار تدارک دیده شده است، اضافه کرد: زمینه اخذ رأی برای تمامی مردم اردبیل فراهم شد.

این تعداد صندوق رأی که می‌تواند زمینه مشارکت گسترده‌تر را فراهم سازد، در وضعیتی تدارک دیده شده که در اسفندماه سال گذشته برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هزار و ۲۳۶ صندوق رأی تعبیه شده بود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان در انتخابات گذشته گفته بود: هزار و ۲۳۶ شعبه اخذ رأی دایر است.

داور نظر علیان  اضافه کرد: به‌طور میانگین برای هر شعبه رأی‌گیری چهار ناظر کار نظارت بر روند قانونی انتخابات را انجام می‌دهند.

رئیس هیئت نظارت انتخابات استان با بیان اینکه برای هر هفت شعبه یک سرناظر تعیین شده است، متذکر شد: نظارت بر کار عوامل اجرایی در داخل شعبات و رأی‌دهندگان از وظایف این گروه است.

بر اساس آخرین اعلام هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا ۳۵۰ ناظر نظارت خواهند داشت.

کاهش تعداد جمعیت واجد شرایط رأی دادن

افزایش تعداد شعب اخذ رأی در وضعیتی اعمال شده که تعداد واجدین شرایط رأی دادن با کاهش همراه هستند.

بطوریکه به گفته رئیس ستاد انتخابات استان ۹۵۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و از این تعداد ۳۸ هزار و ۸۸۰ نفر رأی اولی است.

این در حالی است که در انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان اسفندماه سال ۹۴، تعداد واجدین شرایط رأی ۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر بوده و تنها سه هزار و ۳۰۰ رأی اولی حضور داشتند.

این ترکیب نشان می‌دهد گروهی از نوجوانان وارد عرصه‌های تصمیم‌گیری کشور شده‌اند و با توجه به نرخ رشد قابل‌توجه میدان‌دار انتخابات خواهند بود.

رقابت ۶۶۰۹ نامزد شورا در اردبیل

رئیس ستاد انتخابات استان در خصوص لیست قطعی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: در این انتخابات شش هزار و ۶۰۹ نامزد رقابت خواهند کرد.

به گفته نصیری ۱۴۰ نفر در شهرها و سه هزار و ۲۷۳ نفر در روستاها به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب می‌شوند.

انتخابات پیش رو در ۲۹ اردیبهشت‌ماه به دلیل کثرت نامزدهای شوراها که به طبع بخشی از ویژگی آن شمرده می‌شود از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

در انتخابات هفتم اسفندماه سال ۹۴ مردم اردبیل تنها از بین ۹۸ نامزد مجلس شورای اسلامی هفت نفر و از بین سه نامزد مجلس خبرگان دو نفر را برگزیدند.

بااین‌وجود در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶ از بین شش نامزد ریاست جمهوری یک نفر و از بین شش هزار و ۶۰۹ نامزد واجد شرایط شورای شهر و روستا قرار است ۱۴۰ نفر در شهرها و سه هزار و ۲۷۳ نفر در روستاها انتخاب شوند.

به دلیل گستردگی این انتخابات و افزایش صندوق‌های رأی به نظر می‌رسد امر نظارت بر انتخابات به مراتب سنگین‌تر و سخت‌تر از انتخابات قبل اعمال شود.

پیش‌بینی تکرار حماسه حضور

استاندار اردبیل بعد از برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مشارکت مردم اردبیل را ۷۰ درصد اعلام کرد.

با توجه به حساسیت دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا پیش‌بینی شده مشارکت مردم تکرار حماسه خلق شده در هفت اسفند ۹۴ و یا پیشتازی بر آن باشد.

تمامی اقشار مردمی، گروه‌های سیاسی، متولیان برگزاری انتخابات و اصحاب رسانه آماده رقم زدن و ثبت این حماسه در تاریخ استان اردبیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار