کد خبر: ۴۲۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 08 May 2017

به گفته کارشناسان، اين استان با موجي از بيکاران تحصيل کرده با مدرک دکتري و کارشناسي ارشد روبه‌رو هست که بخشي از آنها به مسافرکشان و تاکسي‌داران پيوسته‌‎اند.

به گزارش ساوالان خبر; بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، نرخ بیکاری در اردبیل به 12 درصد رسيده است. در اين راستا مسئولان، اين استان را در رده مناطق با اشتغال پایین و بیکاری بالا قرار مي‌دهند که جمعيت تحصيل کرده آن با مدرک کارشناسي ارشد و دکتري به اجبار به سمت مسافرکشي روي آورده‌اند.

درحال حاضر بنا بر اظهارات مدیرعامل تاکسی‌رانی شهرداری اردبیل، تاکسی‌هاي ۳۵ میلیون توماني به دليل حجم تقاضاي جوانان براي دريافت آن در اردبيل به ۶۰ میلیون تومان افزايش يافته است. موضوعي که از درد عميق بيکاري اردبيلي‌ها، افزايش شديد حجم ترافيک، نزاع‌هاي خياباني و آلودگي هواي اين استان حکايت دارد.

در شرايطي که مردم اردبيل از وضعيت اسف‌بار بيکاري رنج مي‌برند که اين استان از ظرفيت‌هاي بالايي نيز براي اشتغال‌زايي برخوردار است و مي‌توان با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در منطقه در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنایع پلاستیک، صنایع دستی، صنایع لبنی و غيره در راستاي اشتغالزایی گامهای موثری برداشت. با اين حال استمرار بي‎توجهي و اهمال‌کاري مسئولان، سايه بيکاري را بر سر مردم اين منطقه سنگين کرده است. در حال حاضر مردم اردبيل با سهم 12 درصدي از نرخ بيکاري در کشور دست پنجه نرم مي‌کنند که به اعتقاد کارشناسان اين نرخ ثابت نمي‌‎ماند و بازهم افزايش مي‌يابد.

نکته قابل توجه اين است که به گفته کارشناسان، اين استان با موجي از بيکاران تحصيل کرده با مدرک دکتري و کارشناسي ارشد روبه‌رو هست که بخشي از آنها به مسافرکشان و تاکسي‌داران پيوسته‌‎اند و نرخ بيکاري را به صورت غيرواقعي پايين کشيده اند. معضلي که اکنون علاوه بر افزايش حجم ترافيک شهري، اين استان را نيز به پارکينگي بزرگ تبديل کرده است. از معضلات ديگري هم که اين نوع اشتغال براي اردبيلي‌ها ايجاد کرده، مي‌توان به افزايش معضلات اجتماعي، کاهش شديد آستانه تحمل مردم، افزايش نزاع‌هاي خياباني و افزايش آلودگي هوا اشاره کرد.

افزايش نجومي قيمت تاکسي‌ در اردبيل

درحال حاضر جولان بيکاري در اردبيل علاوه بر اينکه برحجم تاکسي‌داران اين استان افزوده است، به دليل حجم زياد تقاضا براي دريافت تاکسي، بنابر گفته‌هاي مدیرعامل تاکسی‌رانی شهرداری اردبیل، قيمت 35 ميليوني تاکسي در اين استان به بيش از 50 ميليون تومان افزايش يافته است. رحیم سعیدي در اين راستا ادامه مي‌دهد:« در حال حاضر سه هزار و ۵۱۰ مالک تاکسی داریم؛ از سویی هزار و ۵۰۰ نفرنيز کمک راننده در حمل‌ونقل درون‌شهری اردبيل در حال فعالیت هستند که ۹۵ درصد از آن ها دائمی هستند. متاسفانه اين حجم از جوانان هم که به اين سمت کشيده شده‌اند به دليل به دلیل کمبود واحدهای تولیدی و نبود کارخانه‌های بزرگ در استان است. بنابراين از اين طريق مي‌خواهند درآمد ناچيزي داشته باشند و روزگار بگذرانند.»

ترافيک و بيکاري سهم اردبيلي‌ها از تدبير مسئولان

درحال حاضر در کوچه و خيابان، معابر اصلي و فرعي ديگر جايي براي افزوده شدن حتي يک خودروي تاکسي هم نيست. چراکه تاکسي‌داران علاوه بر اينکه بر حجم ترافيک شهري افزوده‌اند، اين شهر را نيز به پارکينگ بزرگ تاکسي‌ها هم تبديل کرده اند. همچنين معضل ديگري که بر اين شهر سايه انداخته، اين است که تاکسي‌داران براي تامين مخارج زندگي به ناچار بايد تا پاسي از شب در کوچه و خيابان به دنبال مسافر باشند که همين موضوع به اعتقاد کارشناسان خودرو منجر به فرسودگي سريع تاکسي‌ها مي‌شود.

نکته قابل توجه اين است که تسهیلات چندانی نيز متوجه راننده‌ها نیست. بطوریکه مطابق اعلام سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اردبیل فقط دو هزار و ۴۰۰ راننده بیمه تامین اجتماعی هستند و از سال ۹۴ پذیرش بیمه به دلیل اینکه تعهدات بیمه پرداخت نشده، اعمال نشده است.

حالا با اين شرايط که حمايتي از سوي مسئولان براي ايجاد اشتغال جمعيت تاکسي‌دار و بيکار اردبيل نمي‌شود و نه مسافرکشي در اردبيل به دليل حجم انبوه تاکسي‌ها مقرون به صرفه است، اغلب مشکلات بسياري بين مسافران و تاکسي‌داران سر مقدار کرايه پرداختي به وجود مي‌آيد. به طوري که نه مي‌توان کرايه‌ها را افزايش داد و نه مسافرکشي با اين شرايط کفاف زندگي اردبيلي‌ها را مي‌دهد. در همين راستا بر اساس اطلاعات به دست آمده سال گذشته ۶۹۶ شکایت از رانندگان واصل شده که بیشترین به رفتار نامناسب با مشتری برمی‌گردد. همين آمار نيز گواه اين است که مسئولان هرچه سريع تر بايد چاره‌اي براي اين معضل اجتماعي در اردبيل بي‌انديشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار