سفره مردم در پسابرجام کوچک و خالی ماند!
استاندار محترم اردبیل مسئله را با لحنی مطرح کرده که گویی از منشاء این امر بدیهی بی‌خبر است!
کد خبر: ۳۸۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 28 February 2017

 به گزارش تابناک اردبیل، آقای خدابخش استاندار اردبیل امروز در نخستین نشست مجمع استانی سلامت در اردبیل در سخنانی گفت: متاسفانه مصرف سبزیجات و میوه در استان اردبیل نسبت به برخی استانها بسیار کم است و انتظار داریم که مصرف این نوع از اقلام خوراکی در بین مردم استان اردبیل به صورت همه‌جانبه ترویج شود که باید متولیان این امر اقدامات لازم را دراین حوزه انجام دهند.

این در حالی است که صادق حضرتی معاون امور بهداشتی علوم پزشکی استان اردبیل اخیراً در اظهاراتی مشابه گفته بود که متاسفانه طبق آمار به دست آمده ۹۲ درصد مردم استان اردبیل نسبت به تغذیه سالم بی‌توجه هستند و مصرف پنج واحد میوه را در تغذیه روزانه خود قرار نمی‌دهند که برای حل این مسئله و مقابله با ابتلا به بیمارهای ناشی از آن نیازمند راهکارهای اساسی و لازم هستیم!

هر چند در سخنان این مسئول درمانی از 5 واحد میوه برای تغذیه روزانه نام برده نشده اما با بررسی های بعمل آمده مشخص شد که یک عدد سیب، موز، گلابی و میوه هایی به آن اندازه یک واحد محسوب می شود،همچنین یک تکه آناناس و یک قاچ خربزه نیز یک واحد است، سه قاشق غذاخوری سبزیجات نیز یک واحد محسوب می شود که به عقیده پزشکان مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطانها را کاهش می دهد.

به گزارش تابناک اردبیل، این اظهارات از نگاه صرف پزشکی و سلامت افراد و صرفنظر از متاثر شدن سبد غذایی خانواده از درآمد و نیز رابطه مستقیم درآمد با هزینه خانواده، کاملاً دغدغه بجایی است و شاید هم این مقام مسئول درمانی به دلیل این که مسئولیتی در خصوص موضوع مورد اشاره ندارد،منشاء بی توجهی 94 درصد مردم استان به تغذیه مناسب را واکاوی نکرده است.

از طرفی جای تاسف است که امروز هم نماینده عالی دولت در استان با علم به این که یکی از اصلی ترین دلیل نبود میوه جات در سبدغذایی مردم ناشی از ناتوانی مالی و فقر و محرومیت است،این مسئله را با لحنی مطرح کرده است که گویی از این امر بدیهی بی خبر است!

مسئولان دولتی با ادعای این که دردولت کنونی تورم کاهش یافته و رونق اقتصادی فراگیر شده است!حاضر به پذیرش این واقعیت تلخ نیستند که سفره خانواده ها بخصوص در استان محروم و فقیری چون اردبیل در این چند سال کوچکتر و خالی شده است و بسیاری از خانواده ها در تامین ضروریات تغذیه و معاش خود مستاصل مانده اند، چه برسد به این که به اصطلاح علمی روزانه در سبد غذایی خود چند واحد میوه بگنجانند!؟

با کنار هم گذاشتن آمار و اطلاعات مستند در حوزه های مختلف که در پی می آید، به درستی مشخص خواهد شد که منشاء اصلی بی توجهی 94 درصد مردم استان به تغذیه مناسب کدام است.

مطابق اعلام مراجع رسمی و آماری کشور، درآمد مردم استان اردبیل کمتر از نصف میانگین کشوری است که از دیدگاه صاحبنظران و کارشناسان، نتیجه پایین بودن درآمد، فقر و بیکاری در این استان را رقم زده و آسیب های زیادی به سلامت خانواده ها و سبد غذایی آنها وارد ساخته است.به طوری که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، نرخ بیکاری در استان را بالاتر از میانگین کشوری و ۱۲.۸ درصد اعلام می کند.

برای این که ارتباط مستقیم اشتغال و درآمد با سبد غذایی خانواده ها و سوء تغذیه و تغذیه نامناسب را بهتر درک کنیم، بهتر است این مسئله را با شاخص مهمی چون بهره مندی استان از زیرساخت های تولیدی که به درآمد و توانایی مالی خانواده ها می انجامد، بسنجیم؛علی نظری شیخ احمد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در این باره می گوید که استان اردبیل رتبه ۲۵ را در بخش صنعت در مقایسه با سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است که رتبه بسیار تاسف باری است.

این را هم بد نیست بدانیم که استان اردبیل در روند سرمایه گذاری در طول برنامه پنجم توسعه با 757 میلیارد و 559 میلیون ریال در جایگاه سی ام کشور قرار دارد!سهم استان از سرمایه‌گذاری کل کشور فقط یک درصد و نرخ تولید ناخالص داخلی در آن همواره از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و یکی از آثار و تبعات این مسئله مهاجرت به سایر نقاط کشور است.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای اخیر اعلام کرد که در آستانه عید برای حدود 11 میلیون نفر ایرانی که به گفته او دچار سوء تغیه هستند، به ارزش هر بسته‌ حمایت غذایی از 35 تا 120 هزار تومان سبد غذایی توزیع می شود.

به گزارش تابناک اردبیل، ناگفته پیداست که میان درآمد و سبد غذایی خانواده ها رابطه مستقیمی وجود دارد و بخش مهم بی توجهی مردم اردبیل به تغذیه مناسب، فقر و محرومیت و کاهش توان مالی است، هر چند که عده قلیلی از خانواده ها نیز هستند که ممکن است برغم توانایی مالی و قدرت خرید،چندان به مسایل تغذیه توجهی نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
اردبیل در صنعت رتبه یک کشور است و در سرمایه گذاری رتبه دو لطفا معاون سابق برنامه ریزی استانداری را تخریب نکنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
به عنوان مشتی نمونه خروار ، کارمندان استانداری را در نظر بگیریم که ماهانه بطور میانگین 90 ساعت اضافه کاری میگرفتند که از بدو ورود اقائ خدابخش به 70 ساعت کاهش یافته بااین پسرفتها انتظار حذف نشدن میوه از سبد خانوار در کلام ایشان چه میتواند باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
کارمندان محترم اگر در ساعات غیر اضافه کاری درست کار کنند نیازی به اضافه کاری نیست،، پول بیت المال زیاد اومده؟؟؟
اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
برای افرادی مثل شما که هنوز متوجه نیستید فرمول اضافه کاری مختص کارمندان نیست ودر محیطهای کارگری بخش خصوصی و غیره هم جاری وساریست استانداری مثل استاندارفعلی مناسب است . ضمنا ماهم دین داریم هم وجدان و ازتابناک متعجبیم که چطور توهین کردن شمارا منتشر کرده؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار