کد خبر: ۳۸۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 25 February 2017
«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

خانه 50 میلیارد تومانی روحانی در تهران

محمدحسن قدیری ابیانه، از دیپلمات‌های سابق کشورمان به تازگی طی یک سخنرانی در دانشگاه شهید باهنر شیراز گفته است: این دولت شفاف‌سازی نمی‌کند چراکه نباید مردم بدانند حقوق ماهیانه رئیس بانک رفاه 250 میلیون تومان بوده و رئیس بانک ملت چندین برابر این دریافت می‌کرده است به دلیل اینکه این آقایان از نزدیکان رئیس‌جمهور هستند زیرا اگر مردم از این جریانات باخبر شوند، دیگر (آقایان) چگونه می‌توانند حقوق چند صدمیلیونی دریافت کنند؟

به گزارش فارس، او همچنین می‌افزاید: دولت قبلی نیز اشکالات بسیاری داشت اما رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم همان اول اموال خود را اعلام کرد اما رئیس‌جمهور فعلی این کار را نمی‌کند چرا که اگر مردم بدانند که در خانه 50 میلیارد تومانی زندگی می‌کند، دیگر به او رأی نخواهند داد.[1]

*پیش از این نیز حواشی مختلفی درباره منزل رئیس‌جمهور روحانی به رسانه‌ها درز کرده بود.

در کنار آقای روحانی، دارایی میلیاردی چند نفر از وزرای کابینه دولت اعتدال نیز سبب‌ساز حاشیه‌های فراوانی شده است.

با اینهمه اما به نظر می‌رسد دولت محترم حتی در آستانه ایام انتخابات نیز قصدی برای اقناع افکار عمومی و پاسخ به سؤالات پرسشگران در این زمینه ندارد...

مسئله «اشرافی‌گیری» یکی از سرفصل‌های عمده انتقادات به دولت فعلی است.

***

تعامل با حاکمیت پس از سال 88 برای برخی سنگین بود

دبیر کل حزب ندا: اصلاح‌طلبان وقتی به ما اعتماد کردند که در انتخابات مجلس ردّ صلاحیت شدیم!

خانه 50 میلیارد تومانی روحانی در تهران/ دبیر کل حزب ندا: اصلاح‌طلبان وقتی به ما اعتماد کردند که در انتخابات مجلس ردّ صلاحیت شدیم!مجید فراهانی، دبیر کل حزب اصلا‌ح‌طلب ندای ایرانیان، اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا در پاسخ به این سؤال که «وقتی حزب شما اعلام موجودیت کرد استقبالی از سوی احزاب نامدار اصلاح طلب صورت نگرفت. چرا؟» گفته است:

برای برخی جریانات و احزاب قدیمی اصلاح طلب کنار آمدن با دو مساله سنگین بود یکی مبارزه با پیرسالاری و دیگری اصلاحات گام به گام و گفت و گو و تعامل با حاکمیت آنهم پس از اتفاقات سال 88.

هنوز جوّ کشور امنیتی بود و برخی طعم زندان را کشیده بودند. برای همین آنها اصلاح طلبی را ممکن نمی دانستند. توصیه‌ها هم بیشتر از اینکه جنبه اصلاح طلبی داشته باشد، حالت انقلابی‌گری داشت.

وی می‌افزاید: اولین سوء تفاهمی که برای آنها ایجاد شد این بود که اعلام موجودیت این حزب، اقدام و بازی بود که خود حاکمیت راه انداخته است تا در انتخابات مجلس همه نامزدهای آنها را تایید صلاحیت کند و به عنوان اصلاح طلب به مجلس بفرستد و مجلس را در اختیار آنها قرار دهد و بگوید اصلاح‌طلبان هنوز هم در حاکمیت هستند.

اما با رد صلاحیت و قلع و قمع نامزدهای حزب ندای ایرانیان در انتخابات مجلس 94 این اتهامات هویت خود را از دست داد. چرا که از بین 100 نامزد معرفی شده حزب ندای ایرانیان 99 نفر رد صلاحیت و تنها یک نفر آن هم در شهرستان خرم آباد تایید صلاحیت شد.

از سویی چون اعضای این حزب اغلب از شاخه جوانان احزاب گذشته اصلاح طلب بودند احزاب شاخص اصلاح طلب درباره آنان به نوعی احساس مالکیت می کردند و فکر می کردند غارتی رخ داده و این جوانان از حزب آنها کنده شده و به حزب دیگری پیوسته‌اند.

فراهانی در پایان تصریح می‌کند:

«اما به مرور با رد صلاحیت نامزدهای ندای ایرانیان در انتخابات مجلس، تاکید ما بر ضرورت وحدت اصلاح طلبان و حضورمان در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با حکم رییس دولت اصلاحات و ایستادن حزب پای تفکر اصلاح طلبی و عدول نکردن از آن و غیره؛ بسیاری از اصلاح طلبانی که این تهمت‌ها را به ما می زدند شرمنده شدند و حضوری یا تلفنی از من یا اعضای اصلی حزب عذرخواهی کردند. آنها قبول کردند که تحت تاثیر برخی از جوسازی‌ها، این تهمت‌ها را به ما زدند و با عملکرد ندای ایرانیان متوجه نادرست بودن آن حرف ها شده‌اند.»[2]

*صحبت‌های فراهانی حاوی حقایقی تلخ درباره تفکرات ستاد اصلاح‌طلبان است.

حزب ندای ایرانیان اگرچه در اوان فعالیت خود افقی بلند را مورد اشاره قرار می‌داد و حتی صحبت از کاندیداتوری محمدصادق خرازی، رئیس شورای مرکزی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و یا کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم توسط نامزدهای حزب ندای ایرانیان بود! اما اصلاح‌طلبان و حتی لیدر اصلاحات به هیچ وجه روی خوشی به این حزب نوپای اصلاح‌طلب نشان ندادند.

مثلاً گفته شد که لیدر اصلاحات در واکنش به تشکیل این حزب گفته است: زنده باد مخالف من!

اصلاح‌طلبان حتی در مقطعی به دلیل یک مصاحبه انتقادی خرازی، وی را آنچنان آماج حملات و تخریب‌ها قرار دادند که او اعلام کرد از حزب ندای ایرانیان استعفا می‌دهد. استعفایی که البته توسط ارکان حزب مذکور پذیرفته نشد.

با تمام این اوصاف اما فعالیت‌های حزب ندای ایرانیان که خرازی زمانی درباره آن گفته بود ما قصد داریم 5 هزار جنتلمن تربیت کنیم[3] پس از انتخابات مجلس دهم در اسفندماه گذشته عملاً رو به افول رفت و دیگر به هیچ وجه انرژی ماه‌های اول در قامت این حزب جوان اصلاح‌طلب دیده نمی‌شود.

بر اساس انگاره‌های تحلیلی، حزب ندا در مقابل ستاد جریان سیاسی خاص با برخی تناقض‌ها مواجه است که راهی برای عمل دو گانه به آنها وجود ندارد.

تحلیلی که اگرچه ارکان حزب ندا ظاهراً با آن مخالف و معتقد بودند که اصلاح‌طلبی با تعریف لیدر اصلاحات، در چارچوب نظام ممکن خواهد بود اما مروز زمان و حتی اظهارات فوق‌الذکر دبیر کل حزب ندا نشان داد که انگاره‌های تحلیلی طرح شده صحیح بوده‌اند و اصلاح‌طلبی به زعم لیدر اصلاح‌طلبان و حلقه اطراف وی، حاوی شرائطی است که حزب ندای ایرانیان از روز اول هم واجد آنها نبود.

***

راه حل برجامی ابتکار برای معضل گرد و غبار خوزستان

خانه 50 میلیارد تومانی روحانی در تهران/ دبیر کل حزب ندا: اصلاح‌طلبان وقتی به ما اعتماد کردند که در انتخابات مجلس ردّ صلاحیت شدیم!معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست روز جمعه گذشته در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، طی اظهاراتی با بیان اینکه در توافق برجام، زمینه برای همکاری‌های بین‌المللی در عرصه محیط زیست فراهم شد، گفته است: امیدواریم با استفاده از این فرصت، هر چه بیشتر زمینه را برای تبادل اطلاعات و مبادله تجرببات در این زمینه را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرده است: محیط زیست مقوله‌ای نیست که بتوان به صورت منطقه‌ای یا ملی رفع کرد بلکه این موضوع نیازمند عزم جهانی است و موفقیت برجام نیز این زمینه را برای کشور فراهم کرده است.

ابتکار همچنین تصریح می‌کند: تلاش می کنیم با استفاده از این فرصت، مشکلات گرد و غبار و دیگر مشکلاتی که به علت تغییر اقلیم در کشور رخ داده را حل و فصل کنیم![4]

*متأسفانه در طول دوران دولت یازدهم، ناصیه تمام امور کشور از جمله آب خوردن، بیمه زنان خانه‌دار، قراردادهای جدید کارگری، فیلم‌های سینمایی، آلودگی هوا و حتی «اقتصاد مقاومتی» هم به برجام گره خورد.

این در حالی است که اولا هیچکدام از این گره‌زنی‌ها هرگز محقق نشدند چون برجام اساساً دستاورد ملموسی نداشت و ثانیاً وعده‌های اصلی برجام هم این مقولات نبودند و قرار بود برجام پدیدآورنده «ارزانی» و «لغو تمام تحریم‌ها» باشد که البته این دو وعده اصلی برجام نیز نه تنها محقق نشدند که بر گستره تحریم‌ها در دوران پسابرجام افزوده هم شد.

در اشاره به اظهارات ابتکار لازم به ذکر است که او چند هفته قبل و در بحبوحه آلودگی هوای تهران نیز مجدداً پای برجام را به میان آورده و با اشاره به تأثیرات زیست‌محیطی آن، از این گفته بود که برخی شرکت‌های خارجی درباره حل معضل آلودگی هوای تهران پیشنهاداتی ارائه داده‌اند![5]

لازم به یادآوریست، رئیس‌جمهور روحانی در سفر اخیر خود به اهواز در اشاره به معضل گرد و غبار، تلویحاً آنرا «عذاب الهی» دانسته بود که به دلیل زیر پا گذاشتن معروف و ترویج منکر وقوع یافته است...[6]

محمدرضا خبّاز، استاندار سمنان که از فعالان اصلاح‌طلب به‌شمار می‌رود نیز چندی قبل طی یک یادداشت، برجام را جدا کننده حق از باطل معرفی کرده بود.[7]

***

1_http://fna.ir/UYRWP1

2_http://www.irna.ir/fa/News/82437770/

3_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940125001739

4_ http://www.irna.ir/fa/News/82442585/

5_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/670057

6_ http://www.yjc.ir/fa/news/5992216

7_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/677022

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار