وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان تاکید کرد که این کشور به روابط گرم و صمیمانه خود با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل است.
کد خبر: ۳۸۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷ 22 February 2017

 به گزارش تابناک اردبیل، شاهین مصطفی اف امروز در فرودگاه اردبیل به خبرنگاران گفت: روسای جمهوری دو کشور در چند سال اخیر چندین بار با هم دیدار و بر گسترش مناسبات دوجانبه تاکید کرده اند و الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان توصیه های ویژه ای به دولتمردان آذری برای این منظور کرده است.

وی بیان کرد: بر این اساس هیات بلندپایه جمهوری آذربایجان با هدف گسترش مناسبات مرزی با استان اردبیل به این استان سفر کرده و در 2 روز کاری گسترش مناسبات و زمینه های همکاری را با این منطقه مرزی ایران بررسی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: باکو به استفاده از توان و قابلیت های مرزی دو کشور اهمیت داده و بر گسترش همکاری ها با استان های مرزی ایران تاکید دارد.

مصطفی اف با اشاره به اتصال جمهوری در محاصره نخجوان از طریق استان اردبیل با خاک جمهوری آذربایجان گفت: نخجوان برای ما مهم است و ما به نقش سازنده وبرادرانه ایران در ایجاد ارتباط و پیوستگی دو بخش این کشور به خوبی واقف هستیم.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان همچنین به زمینه های گسترش همکاری های استان اردبیل با جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: دو طرف در زمینه های گردشگری، تجارت ، سرمایه گذاری های اقتصادی مشترک و مسایل فرهنگی امکان گسترش همکاری ها را دارند و در این سفر در این زمینه بین مقام های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور مذاکره های لازم برای نیل به اهداف مشترک انجام خواهد گرفت.

مصطفی اف همچنین به توافقنامه دو کشور در زمینه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به شهر اصلاندوزاستان اردبیل و ایجاد بندر خشک در منطقه اشاره کرد و گفت : در این سفر ضمن بازدید از منطقه موضوع امتداد راه آهن آذربایجان تا شهر اصلاندوز مورد بررسی کارشناسانه قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به دیدار هیات آذری از سد خداآفرین که بر روی رودخانه ارس و به صورت مشترک در حال احداث است گفت: فعالیت های اقتصادی در این سد از جمله استفاده مشترک از آب و برق تولیدی زمینه همکاری های اقتصادی جدیدی را برای دو کشور فراهم خواهد کرد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان برای یک دیدار 2 روزه ازاستان اردبیل عصر دوشنبه وارد فرودگاه این شهر شده و از سوی مجید خدابخش استاندار اردبیل مورد استقبال قرار گرفت.

روابط بخش خصوصی اردبیل و جمهوری آذربایجان توسعه می‌یابد

محمود واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: استان اردبیل برخوردار از ظرفیت‌های متعدد کشاورزی و دامداری است و تمامی این ظرفیت‌ها می‌تواند در روابط تجاری خارجی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سفر وزیر صنعت جمهوری آذربایجان فرصت مطلوبی برای تشریح ظرفیت‌های استان اردبیل است و علاوه بر این در سایه توسعه روابط اردبیل و آذربایجان زمینه توسعه روابط ایران و آذربایجان نیز فراهم می‌شود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان متذکر شد: در وضعیت فعلی روابط مطلوبی بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان برقرار شده و سفرهای متعدد روسای جمهور دو کشور نیز گویای این موضوع است.

واعظی تأکید کرد: در سال‌های اخیر برای بهبود روابط خارجی تلاش‌های قابل‌توجهی از سوی دولت صورت گرفته و دستاورد مذاکرات نیز بیانگر اقدامات کم‌نظیر صورت گرفته است.

وی با تأکید به اینکه در توسعه روابط خارجی نمی‌توان جناحی و حزبی عمل کرد، متذکر شد: به عنوان مثال در موضوع برجام تلاش بر این بود با تکیه بر راهبری و درایت رهبر معظم انقلاب بتوان به بهترین و مناسب‌ترین دستاوردها دست یافت.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تأکید کرد: مذاکره با شش کشور قدرتمند جهان و لغو تحریم‌ها اقدام کوچکی نبود و تمامی نتایج این مذاکرات را امروز می‌توان در عصبانیت ترامپ مشاهده کرد.

واعظی افزود: در طول مذاکرات تلاش شد هیچ شتاب و عجله‌ای مصالح کشور را قربانی نکند و با وجود سختی کار دستاوردهای مطلوبی حاصل شد.

مصطفی اف که ریاست آذری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان را برعهده دارد با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی این کمیسیون در اردبیل دیدار و گفت و گو کرد.
 
دیدار سفیر آذربایجان با امام جمعه اردبیل

همچنین بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم امروز پس از ورود به اردبیل به دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل رفت.

در این دیدار طرفین بر لزوم تقویت روابط بین دو کشور و لزوم برخورد با عوامل و اسباب ایجاد تنش در این روابط تاکید کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این دیدار ، ایران اسلامی را بزرگترین خیرخواه برای جمهوری آذربایجان دانست.

آیت الله سید حسن عاملی ادامه داد: برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران در طول تاسیس جمهوری آذربایجان انواع مساعدت ها به ویژه در مسئله قره باغ به آذربایجان کرده و این حمایت ها به واسطه اشتراکات غنی تاریخی فرهنگی ، مذهبی بین دوکشور است.

سفیر جمهوری آذربایجان در کشورمان نیز از حمایت های ایران از جمهوری آذربایجان تقدیر کرد و خواستار توسعه روابط دو کشور شد.

بنیاد حسن اف با اشاره به روابط در حال توسعه دو کشور بیان داشت: این روابط بر پایه اشتراکات زیادی که بین دو کشور و ملت ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد روزبه روز در حال توسعه است.

همایش همکاری های تجاری ایران و آذربایجان نیز قرار است فردا پنجشنبه در شهر سیاحتی سرعین با حضور مقام های دو کشور برگزار شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خبرنگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
متاسفانه کارنابلدی برخی مدیران در ایجاد تعامل با خارجیها باعث بروز مشکلاتی میشود . شنیده شددر دیدار اخیر وزیر آذربایجان با استانداراردبیل ووزیر ارتباطات کشورمان که در سالن شهیدباهنر استانداری اردبیل انجام شد و خبرنگاران راهم بغیر از یکی دونفر به آن جلسه راه ندادند اتفاقی افتاد که مایه تاسف شدید است....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار