کد خبر: ۳۷۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ 11 February 2017
 ناصر معظمی - کارشنارس ارشد حقوق تجارت بین الملل
 
 
 
 
 
 قره باغ اشغالی
خط سیاه ؛ ریل آذربایجان
خط آبی ؛ مسیر گئرمی 321km
خط بنفش ؛ مسیر بیلسوار 357km
خط قهوه ای ؛ مسیر پارس آباد 455km
خط قرمز ؛ مسیر اصلاندوز (536-587km)
 
 
 در سنوات اخیر بحث ایجاد منطقه آزاد و در ماههای اخیر بحث ایجاد بندر خشک و نقطه اتصال ریلی اردبیل - باکو در منطقه مغان ( گرمی - بیله سوار - پارس آباد ) در شمال استان اردبیل مطرح گردیده است که نقطه یابی هر سه دارای اشکال اساسی است .

آنچه که کارشناسان و مشاوران استانداری اردبیل را در انتخاب ناصحیح اصلاندوز بعنوان بندر خشک دچار اشتباه کرده است نفس کلمه بندر است . از آنجا که برداشت عموم از بندر، بواسطه موقعیت و ایجاب ساختار آن، مکانی برای تخلیه و بارگیری کالا در نقطه ای از مرز دریایی است این عزیزان فکر کرده اند که بندر خشک نیز بایستی در نقطه صفر مرز خشکی واقع شود . صرف نظر از اینکه نقطه اتصال ریلی غیر از بحث بندر خشک و دو مقوله منفک هستند بنا بدلایل منطقی و علمی اجرای هر دو مورد در اصلاندوز اشتباه محض است چرا که بندر خشک برخلاف بندر دریایی میتواند در هر نقطه از داخل کشور نیز ایجاد شود و در خصوص نقطه اتصال ریلی نیز با دلایلی ایراد اساسی وارد است .

نقاط قابل اتصال ریلی از مرز استان اردبیل به جمهوری آذربایجان ؛

■ اصلاندوز ؛
اردبیل - اصلاندوز ( مستقیم 207 کیلومتر ) ( غیر مستقیم 258 کیلومتر ) . اصلاندوز - هورادیز 6 کیلومتر . هورادیز - باکو 323 کیلومتر = مجموعآ ( مستقیم 536 کیلومتر ) ( غیر مستقیم 587 کیلومتر )

● خط ریلی مستقیم اردبیل به اصلاندوز مرکز هر سه شهرستان مغان و منطقه آزاد در شرف ایجاد را بایکوت خواهد کرد .
● خط ریلی غیر مستقیم در صورتی است که ریل اردبیل - اصلاندوز ، از شهرهای گرمی ، بیله سوار و پارس آباد و منطقه آزاد مغان عبور کند .

■ تازه کند پارس آباد ؛
اردبیل - گرمی - پارس آباد 203 کیلومتر . پارس آباد - ایمیشلی 16کیلومتر . ایمیشلی - باکو 236 کیلومتر = مجموعآ 455 کیلومتر

■ بیله سوار ؛
اردبیل - گمرک بیلسوار 161 کیلومتر . ( توضیح اینکه در محدوده شهر بیله سوار جمهوری آذربایجان ایستگاه ریلی وجود ندارد و نزدیکترین نقطه اتصال ریلی در جلیل آباد در جنوب بیله سوار است ) بیلسوار - جلیل آباد 23 کیلومتر . جلیل آباد - باکو 173 کیلومتر = مجموعآ 357 کیلومتر

■ آزادلو گرمی ؛
اردبیل - گرمی 108 کیلومتر . گرمی - آزادلو 20 کیلومتر . آزادلو - جلیل آباد 20 کیلومتر . جلیل آباد - باکو 173 کیلومتر = 321 کیلومتر
با یک حساب سر انگشتی مشاهده میشود مسیر آزادلو نزدیکترین نقطه قابل اتصال اردبیل به خط ریلی آنسوی مرز است که نسبت به مسیر اصلاندوز 266 کیلومتر کوتاهتر است .
اما استانداری اردبیل در ایضاح و توجیه انتخاب مسیر غیرکارشناسی و ایجاد بندر خشک در اصلاندوز را خواست دولت آذربایجان اعلام مینمایند در حالیکه چنین پیشنهادی از سوی دولت آذربایجان وجود نداشته و قبل از هر دو سفر استاندار محترم به باکو ، از سوی ایشان نسبت به ایجاد آن در اصلاندوز با سازمانهای مرتبط در تهران مکاتباتی صورت گرفته بود . در ثانی همانطور که در متن پروتکل اخیر مذکور است این پیشنهاد به دولت آذربایجان از سوی خود استاندار اردبیل داده شده است .
ثالثآ دولت آذربایجان از 22 سال قبل صرفآ خواستار افتتاح مرز اصلاندوز ( نه اتصال ریلی یا بندر خشک ) برای تسهیل و تقلیل مسیر تردد زمینی باکو - نخجوان بوده است که با توجه به اشغال اراضی مسلمانان جمهوری آذربایجان حتی بدون کسب امتیاز متقابل نیز در افتتاح این مرز از سوی ایران ضروری بنظر میرسد اما ایران نیز 26 سال است که افتتاح گمرک آزادلو را خواستار است و دو مصوبه هییت دولت بسالهای 1377 و 1387 در خصوص افتتاح این گمرک موجود است که بر این اساس تفاهمنامه تنظیمی 1387 بین دولتین مقرر و توافق شده است با افتتاح مرز اصلاندور در قبال افتتاح مرز آزادلو خواسته هر دو دولت بطور همزمان عملی گردد( برد - برد ) و بهترین گزینه هم افتتاح گمرک اصلاندوز با هدف ترانزیتی باکو - نخجوان و اختصاص مرز آزادلو صرفآ جهت اتصال ریلی استان اردبیل به روسیه است . اما تفاهم نامه اخیر ( برد - باخت تمام عیار ) در حق استان اردبیل بوده است .

چنین بنظر میرسد هدف اصلی استانداری اردبیل از ایجاد بندر خشک در اصلاندوز صادرات محصولات زراعی کشت و صنعت های موجود و یا محصولات اراضی پایاب سد خداآفرین در آتیه است اما حجم عظیم کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی روسیه که به بندر خشک وارد و تفکیک و به نقاط مختلف ارسال خواهد شد بمراتب صدها برابر بیش از محصولات تولیدی مغان یا استان خواهد بود ایرادات وارده بشرح ذیل است ؛

1- محدوده 90 هکتاری اراضی دولتی اصلاندوز علاوه بر عدم کارایی در بحث انبارها و باراندازها و هانگارهای چند ده هزار متری حتی ظرفیت توقف قطارهایی که میتوانند دهها واگن حمل کنند را نخواهند داشت . مگر اینکه محدوده آن به چندهزار هکتار توسعه یابد . که آنهم با وجود چند صد هزار هکتار اراضی دیم و نامرغوب در بخش ارشق شهرستان مشگین شهر و یا مرز گرمی ، تضییع اراضی طلایی اصلاندوز در کنار دو سد عظیم که صدها هزار میلیارد هزینه برداشته است، منطقی بنظر نمیرسد.

2 - اصلاندوز نزدیکترین محل به نقطه صفر جنگی تحت اشغال ارمنستان در منطقه فضولی آذربایجان است و تا زمانیکه ارمنستان اراضی آذربایجان را تخلیه نکند احتمال درگیری و تهدید امنیت وجود خواهد داشت بطوریکه چند ماه قبل نیز دو توپ جنگی ارمنستان به آن منطقه اصابت کرده و همین امروز نیز درگیری .... مخابره شده است .

3 - مناطق فضولی ، جبراییل و زنگه زور در حاشیه شمالی ارس واقع که جزو 7 شهر اشغالی غیر از قره باغ هستند و حتی ارمنستان نیز علی رغم اشغال آنها، ادعای ارضی نسبت به آنها نداشته و خط سابق ریلی باکو - نخجوان بموازات حاشیه شمالی ارس در محدوده این سه شهرستان موجود است که بلاخره با رفع اختلاف آذربایجان و ارمنستان ، این خط ریلی نیز فعالیت خود را شروع خواهد کرد. حتی در فرض عدم اجازه ارمنستان جهت ادامه مسیر از اراضی خود جهت اتصال به نخجوان ، حداقل تا 90 کیلومتری غرب هورادیز ، ریل موجود فعالیت خود را شروع و اصلاندوز از مسیر ریلی نخجوان یا تبریز - باکو نیز کنارخواهد ماند.

4 - با اتصال ریلی از اصلاندوز تبعآ نزدیکترین مسیر خط ریلی اردبیل - مغان نیز غرب منطقه مغان خواهد بود که همانند خط ریلی میانه - اردبیل که خلخال و مناطق جنوب استان را تا ابد به کنار گذاشت ، این مسیر نیز تمام مناطق شمالی از جمله شهرهای رضی ، گرمی ، بیله سوار ، جعفر آباد ، پارس آباد را نیز بایکوت و از ریل سراسری ایران نیز بی بهره خواهد کرد مگر اینکه خط ریلی اردبیل - اصلاندوز از این شهرها عبور داده شود که در صورت اخیر نیز با مسافت 279 کیلومتری، نسبت به خط مستقیم آن که 207 است 72 کیلومتر دیگر نیز طولانیتر خواهد بود که با احتساب 231 کیلومتر اختلاف مسافت مسیر اصلاندوز - باکو ، در مجموع مسیر اصلاندوز نسبت به مسیر آزادلو 257 کیلومتر طولانیتر خواهد بود .

5 - نکته اساسی و جالب اینکه منطقه آزاد مغان ( استان اردبیل ) نیز قابلیت اتصال مستقیم ریلی به مرز را از دست خواهد داد . از آنجا که یکی از مزایای مناطق آزاد حذف ویزا برای اتباع خارجی است ، این افراد برای ورود با قطار به منطقه آزاد مغان اول بایستی از مرز اصلاندوز وارد سرزمین اصلی شده و پیاده شوند که آنهم مستلزم اخذ و تهیه ویزای قبلی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و عملا منطقه آزاد مغان از یکی از مزیتهای اساسی خود محروم خواهد ماند . به دیگر معنی منطقه آزاد استان اردبیل برای مسافران ورودی با قطار هیچ فرقی با دیگر نقاط کشور نخواهد داشت در صورتیکه محدوده آن در گرمی و بیله سوار به مرز متصل و مسیر اصلاندوز را هم بیش از 250 کیلومتر کوتاهتر میکند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
حال چه کنیم ای وی؟ ما را پندی ده که آن به.

اشکالی نداره مهندس. این پروژه بندر خشک و اتصال ریلی سالهای 1450 تا 1460 تکمیل و بهره برداری می شود. تا اون موقع شاید مغان و گرمی به واسطه بیکاری خالی از سکنه شده و به تهران مهاجرت کرده باشند.و اراضی اصلاندوز نیز خشک و بیابان شده است.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
اصلاندوزبهترین مسیرولی محرومترین منطقه می باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
لطفا واسه راه آهن پارس آباد که از تازه کند عبور میکنه کسی حق نداره خواب آزادلو و یا خواب اصلاندوز را ببیند. شما میخواهید جمعیت شهر و منطقه پارس آباد را که دومین شهر ااستان میباشد را نادیده بگیرید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار