کد خبر: ۳۶۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ 27 January 2017
مسعود اسدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دولت فقط در زبان از کشاورزان حمایت می کند، افزود: مصوبه کاهش تعرفه محصولات کشاورزی مخالف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: رئیس جمهور دو روز پیش از این مصوبه گفت ما حامی کشاورزان هستیم اما کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی را تصویب می کنیم.

اسدی افزود: اگر دولت سیاست های حمایتی خود را از بخش کشاورزی افزایش دهد به عنوان نمونه کشاورزان می توانند یک و نیم برابر مصرف داخلی، گوشت قرمز تولید کنند.
مصوبه دولت، کشاورزان را شوکه کرد
وی گفت: دولت سهم خود را به صندوق بیمه محصولات کشاورزی نمی دهد که این صندوق خسارت کشاورزان را جبران کند.

اسدی افزود: با کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی مافیای واردات چندین برابر نیاز داخلی، این محصولات را وارد می کند.

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: به رغم حمایت های دولت از بخش کشاورزی اما این حمایت ها در مقایسه با دیگر کشورها جدی و شرایط کشاورزان مناسب نیست.

وی افزود: مصوبه دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی مخالف سیاست های سه ساله دولت در این بخش بوده است و این مصوبه کارشناسی و فنی نیست.

شاعری گفت: در سه سال اخیر تولید محصولات کشاورزی 20 میلیون تن افزایش یافته و نشان دهنده ظرفیت مناسب تولید این محصولات در کشور است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده است.

شاعری گفت: واردات محصولات کشاورزی با تعرفه پنج درصد، زدن تیر خلاص به تولید داخلی است.

وی افزود: کاهش تعرفه و واردات محصولات کشاورزی در آستانه کشت بهاره، مصوبه دولت برای حمایت از محصولات خارجی است.

شاعری گفت: بخش کشاورزی مدافع سرسخت در دولت ندارد و اگر بنده جای وزیر جهاد کشاورزی بودم یا این مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفاء می دادم.

وی افزود: دولت در تنظیم بازار مرکبات نیز موفق نبوده است.

شاعری گفت: دولت باید با اعمال سیاست های حمایتی، کمبود محصولات کشاورزی را جبران کند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بازار محصولات کشاورزی را در اختیار ندارد و کسانی که انحصار واردات را در اختیار دارند بازار را در دست گرفته اند.

شاعری گفت: وارد کنندگان ذرت، برنج و محصولات تراریخته کشاورزی به تعداد انگشتان دست نیستند.

وی افزود: باید صادرات در مقابل واردات انجام شود نه اینکه بازار خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

شاعری گفت: به عنوان نمونه تولید برنج امسال کشور دو میلیون و 300 هزار تن برآورد شده که بر اساس میزان مصرف سرانه و نیاز 600 هزار تنی جامعه، تا پیش از مرداد کمبود برنج وارد و انبار شده است.

وی افزود: چه نیازی وجود داشت که در آستانه سال زراعی 95 و 96 تعرفه واردات برنج از 32 درصد به پنج درصد کاهش یابد.

شاعری با بیان اینکه ضریب خودکفایی گوشت در کشور 90 درصد است گفت: اکنون حدود 870 هزار تن مصرف داخلی گوشت است اما با اعمال سیاست های حمایتی دولت ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد.

وی افزود: حدود 95 درصد واردات روغن نیاز داریم که بیشتر این روغن های وارداتی تراریخته است و مشخص نیست چه بر سر سلامتی مردم می آورد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی نیز در این برنامه گفت: با مصوبه دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی، واردات به قدری افزایش می یابد که نگران سال آینده کشاورزی هستیم.

وی افزود: مصوبه کاهش تعرفه نباید تصویب می شد بلکه باید بر اساس نیاز کنونی بازار و بخش خاصی این واردات را انجام می داد.

نورانی گفت: نباید روی دیوار تعرفه کار کنیم زیرا برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، همه تعرفه ها حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه هرچه دیوار تعرفه بالا رود میزان قاچاق افزایش می یابد افزود: صادرات باید تضمین تولید برای اقتصاد پایدار کشور باشد و موضوع بازار در مقابل بازار در اقتصاد کنونی جهان معنی ندارد.

مرتضی شاه حسینی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج نیز در این برنامه با بیان اینکه میزان مصرف سرانه برنج کشور بین 37 تا 43 کیلوگرم و معادل سه میلیون و 200 هزار تن است گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که امسال دو میلیون و 200 تا دو میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور تولید شده است اما این عدد درست نیست زیرا سطح زیر کشت برنج در کشور فقط 613 هزار هکتار است.

وی افزود: اگر واقعاً این مقدار برنج در کشور تولید می شد قیمت برنج افزایش نمی یافت.

شاه حسینی گفت: افزایش تعرفه به کشاورز سود نمی رساند بلکه جیب دلالان و واسطه ها را پر می کند.

وی افزود: کاهش تعرفه واردات موجب پایین آمدن قیمت برنج در بازار، کاهش انگیزه قاچاقچی ها و افزایش درآمد دولت به دلیل ورود قانونی برنج می شود.

شاه حسینی گفت: سالانه یک میلیون و 400 هزار تن برنج وارد کشور می شود که بر اساس اعلام گمرک فقط 750 تا 800 هزار تن آن واردات قانونی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار