اروجعلی محمدی در جریان بازدید قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از بخش‌های مختلف کشت و صنعت مغان اظهار کرد: ما در سفری که به صربستان داشتیم در کنار بازدید از واحدهای دامپروری این کشور متوجه شدیم که باید مجتمع‌های دامپروری منطقه را به دستگاه‌های مدرن خشک‌کنی و بسته‌بندی علوفه و ذخیره مناسب تبدیل کنیم تا این مجموعه بتواند در عرصه عرضه محصولات لبنی موفق عمل کند.

وی ضرورت اصلاحات در حوزه دامپروری را به عنوان عرضه‌کنندگان باکیفیت‌ترین گوشت، شیر و محصولات لبنی یادآور شد و افزود: ما چیزی کمتر از اصفهان نداریم که با داشتن ۲۴ شرکت دامپروری ۱۰ درصد شیر مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: با همکاری یک شرکت ایتالیایی و تأمین نهال‌های مورد نیاز باغات کشت و صنعت مغان نوسازی می‌شود.

* سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ میلیارد تومان طی امسال در کشت و صنعت مغان

محمدی با بیان اینکه باید سرانه تولید شیر را از ۳۰ کیلوگرم افزایش داده و این وضعیت را ارتقا دهیم، یادآور شد: ما با برند مغانه سعی داریم تا محصولات لبنی خود را وارد بازار کنیم که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

وی به عقد قرارداد برای تأمین شیر مورد نیاز دانش‌آموزان مدارس سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل اشاره کرد و گفت: ما متفاوت از سایر مناطق شیر باکیفیت و فرآورده‌های لبنی متنوع را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنیم و قصد داریم تا در این زمینه به جای تولید فله‌ای کره تولیدمان را در قالب‌های و بسته‌بندی‌های مناسب حتی به شرکت‌های هواپیمایی و خدمات‌رسان ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با یادآوری اینکه بیش از ۶۰ میلیارد تومان در سال جاری در کشت و صنعت مغان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و قصد داریم ۱۷ هزار هکتار باغاتمان را نوسازی کنیم، اظهار کرد: این کار با مشارکت یک شرکت ایتالیایی انجام می‌شود.

محمدی به آغاز فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشت و صنعت مغان برای پرورش و تربیت نیروهای شایسته در این مجموعه اشاره کرد و گفت: کشت و صنعت مغان سال ۹۳ در کما بود به طوری که در سال گذشته به بخش منتقل شد و امسال این بیمار روی پای خود ایستاده و در سال مزین به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قطعاً در عرصه عمل با قدرت بیشتری جلو خواهد زد.

وی با بیان اینکه باید رقم سرمایه‌گذاری در کشت و صنعت را به هزار میلیارد تومان افزایش دهیم، تصریح کرد: ما در کشت و صنعت مغان قادر هستیم ۱۲۰ نوع بذر ذرت و سایر بذور مورد نیاز را تامین کنیم  به شرط آنکه شرکت کشت و صنعت مغان با حمایت همه‌جانبه بتواند در مسیر سرمایه‌گذاری جدید و نوسازی ناوگان کشاورزی و ادوات مورد نیاز گام بردارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصریح کرد: ما در این شرکت عظیم و گسترده به استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیازمند هستیم تا این مجموعه را به عنوان مادر بنگاه اقتصادی عظیم استانی روبه جلو حرکت دهیم.

* تلاش برای خارج کردن کشت و صنعت از چرخه فروش و واگذاری به بخش خصوصی

محمدی با یادآوری اینکه این شرکت متعلق به همه مردم به ویژه مردم مغان است و هر چه قدر در این بنگاه عظیم اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری انجام شود به نفع استان خواهد بود، اظهار کرد: شایسته نیست با دست خودمان تیشه به ریشه این حرکت عظیم و تحول‌آفرین بزنیم.

وی گفت: در سال اقتصاد مقاومتی با وجود همه محدودیت‌ها نسبت به خرید تراکتور، کمباین و سایر ادوات اقدام کردیم ولی همچنان معتقدیم در کشت و زرع مناسب و باکیفیت چغندرقند، ذرت و پنبه باید از دستگاه‌ها و ادوات جدید استفاده کنیم تا تولید برای فعالان این بخش به صرفه باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان عنوان کرد: با توجه به اینکه کشت و صنعت مغان به تدریج و آرام آرام رونق پیدا کرده و به سوددهی می‌رسد اصلاً شایسته نیست به فکر واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی باشیم، زیرا فروش آن به هیچ‌وجه به مصلحت کشور و استان اردبیل نیست.

محمدی گفت: همه باید با دلسوزی تمام تلاش کنیم تا بزرگترین سودآوری این بنگاه اقتصادی به جیب همه هم استانی‌ها برود و زمینه خروج نام این بنگاه اقتصادی را از لیست بنگاه‌های قابل واگذاری خارج کنیم.