کد خبر: ۳۰۹۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ 09 October 2016
ورود پساب های صنعتی ارمنستان به ارس موجب شده تا سرطان در منطقه مغان موجب مرگ هزاران نفر شود.
 
به گزارش تابناک اردبیل، ورود فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم ارمنستان به رود ارس که از چند سال پیش از سوی فعالان محیط زیست به رسانه ها درز کرده، حیات این رود و مناطق تحت پوشش و ساکنان حریم آن را به مخاطره انداخته است.
 
با وجود اعتراضات مکرر ساکنان حریم این رودخانه و مطالبه از مسئولان دولت ایران برای پیگیری این مسئله، تاکنون نه تنها هیچ اقدام موثری صورت نگرفته بلکه موجبات نگرانی، نارضایتی و گله مندی افکار عمومی را از بی اعتنایی مسئولان امر دوچندان کرده است.
 
کمال الدبن پیرموذن سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نهم از آلودگی صنعتی رود ارس توسط ارمنستان انتقاد کرده و گفته بود که این آلودگی باعث شده سرطان در مغان سالانه هزاران نفر را به کام مرگ بکشاند.
 
ساکنان مناطق شمالی استان اردبیل از دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که به وعده های خود در صاینت از حقوق ملت و نیز مقابله با دست اندازی به محیط زیست اقدام عملی کند.
 
*وعده های توخالی مسئولان محیط زیست
 
حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی سال گذشته در اظهارنظری با اشاره به این که رودخانه ارس به دلیل ورود پساب های صنعتی از سمت جمهوری ارمنستان به شدت با مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مواجه شده است گفته بود که پس از مدت ها مذاکره با طرفین ارمنستانی بالاخره با قبول ایجاد آلودگی مکلف به رفع این معضل زیست محیطی شدند.
 
وی، ادامه ورود پساب های صنعتی از سوی جمهوری ارمنستان به بستر رودخانه ارس را تهدید بسیار جدی برای محیط زیست و سلامت مردم منطقه عنوان کرد و افزود: اگر این آلودگی ها متوقف نشود، بدون تردید در آینده ای نزدیک خطرات جدی متوجه محیط زیست و سلامت بخش کشاورزی، دامی و انسانی خواهد بود.
 
به گزارش تابناک اردبیل، اکنون با گذشت یک سال و اندی از این وعده، نه تنها مقامات ارمنستانی هیچ اقدامی از باب قبول مسئولیت خود در قبال آلوده کردن روخانه ارس انجام نداده اند بلکه بنا بر گزارش ها، میزان آلودگی ناشی از ورود پساب های صنعتی از سوی این کشور به ارس افزایش یافته است!
 
*انتقاد تند نماینده مغان از تعلل دولت
 
بر پایه این گزارش ، شکور پورحسین نماینده پارساباد مغان نیز در نشست امروز مسؤولان استانی با وزیر نیرو در اردبیل اظهار کرد: ورود پسماند کشور ارمنستان به رود ارس سبب آلوده شدن آب و ازدیاد بیماری سرطان در این منطقه شده است.
 
وی تصریح کرد: حل این مشکل به تعهدات بین دو دولت باز می‌گردد و ما از دولت ایران می‌خواهیم تا با وارد مذاکره شدن با کشور ارمنستان جلوی ورود این فاضلاب به رود ارس گرفته شود.
 
نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده از دولت تعجب می‌کنم که علی‌رغم اینکه از ماه‌ها پیش این کار رسانه‌ای شده، اما قدمی در این راستا بر نداشته و ما می‌خواهیم تا برای متعهد کردن کشور ارمنستان به صورت جدی وارد عمل شود.
پورحسین افزود: ما حتی می‌توانیم از ارمنستان مطالبه خسارت نیز بکنیم چرا که بسیاری از بیماری‌های منطقه پارس‌آباد و بیله‌سوار از ورود پسماند صنعتی کشور ارمنستان به منطقه است.
 
*درباره ارس بیشتر بدانیم
 
ارس در زبان ترکی آذربایجانی آراز ( Araz) و در زبان ارمنی آراکس (Արաքս) نام رودخانه ای پرآب و خروشان است که از کوه های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته و در مرز ترکیه و ارمنستان به رود آرپا چای پیوسته و سپس مرز مشترک نخجوان را به طول ۱۱ کیلومتر طی و با گذر از مرز ایران و نخجوان از مرز میان ایران و ارمنستان عبور و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می ریزد.
 
رود ارس ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی ترین رود داخلی ایران یعنی کارون طولانی تر است.
 
رودخانه ارس در سال ۱۸۱۳ میلادی در پی عهدنامه ترکمنچای به عنوان مرز ایران و شوروی سابق برگزیده شد و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد. بعدها ایران و اتحاد جماهیر شوروی با هم سدی در ناحیه پلدشت به نام سد ارس بنا کردند.
در حال حاضر سد خداآفرین و سد قیزقعله سی به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی ارس احداث می شود.
 
بر روی ارس تا کنون پنج پل به نام های پل آهن جلفا، شوسه جلفا، پل پلدشت در شهرستان پلدشت، پل خداآفرین در قره داغ، پل نوردوز در مرز ارمنستان احداث شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار