کد خبر: ۲۹۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 04 September 2016

 بعد از ۳۰ سال ساکنان روستای مرزی ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر دوباره به زادگاهشان برگشته و در حال عمران و آبادانی روستای خود هستند. 

بعد از گذشت 30 سال اهالی روستای مرزی ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر دوباره به زادگاه خود برگشته‌اند و در حال عمران و آبادانی روستای خود هستند و زندگی دوباره در این روستا از سرگرفته شده است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم با طی مسافت طولانی و سخت که با موانع زیادی همراه بود به روستای ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر که یکی از روستاهای مرزی و بدون ساکنین بوده سفر کرد و در این سفر چند ساعته از نزدیک در جریان یک اتفاق بزرگ قرار گرفت.

روستای ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر که بیش از 30 سال است بدون سکنه مانده امروز شاهد حضور دوباره جمعی از اهالی این روستا که سال‌ها پیش از این منطقه مهاجرت کرده بودند، بود که هم‌اکنون در حال عمران و آبادانی روستای خود هستند.

چرخه تولید را دوباره به روستا بازمی‌گردانیم

علی کرامتی، یکی از اهالی روستای ججلی بخش ارشق که 30 سال پیش به استان تهران مهاجرت کرده بود امروز دوباره به زادگاه مادری خود بازگشته و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما آمده‌ایم تا دوباره چرخه تولید را در روستا از سر بگیریم و روستای خود را آباد کنیم.

وی با اشاره به اینکه 30 سال پیش این روستا را ترک کرده بودم، افزود: مدتی در تهران و سایر شهرستان‌های استان زندگی خود را سپری کردم ولی هیچ جای دنیا مانند وطن و زادگاه مادری انسان نیست و من امروز از اینکه به زادگاه خود بازگشتم بسیار خرسندم.

این ساکن روستای ججلی تصریح کرد: باوجود اینکه همه ساکنان روستای ججلی مهاجرت کرده بودند ولی با هماهنگی ساکنان روستای ججلی را پیدا کردیم و هم‌اکنون مقدمات بازگشت تمام اهالی روستا به این منطقه فراهم شده است.

روستای ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر که یکی از روستاهای مرزی بوده در 20 کیلومتری رضی قرار دارد و برای رسیدن به این روستا باید راه بسیار پر پیچ و خمی را پیمود که سرازیر و سراشیبی‌های فراوانی در راه نیز به چشم می‌خورد.

زیرساخت‌های مسکونی اهالی روستای ججلی فراهم می‌شود

معاون عمرانی استاندار اردبیل گفت: با توجه به اینکه اهالی روستای ججلی بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر بعد از 30 سال تصمیم‌ گرفتند به زادگاه خود برگردند٬ اظهار کرد: در این زمینه مسئولان استان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا زیرساخت‌های نخستین این روستا از جمله برق و آب فراهم شود تا دغدغه و نگرانی‌ روستائیان برطرف شود.

علی آذرنژاد با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد هستیم راه روستای ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر را ساماندهی کنیم٬ بیان کرد: انتظار می‌رود با ساماندهی راه این روستا دغدغه و نگرانی اهالی روستا برطرف ود تا بدون هیچ مشکل رفت‌و‌آمد کنند.

وی تصریح کرد: تمهیدات لازم برای سکونت روستائیان در روستای ججلی بخش ارشق فراهم شده است و انتظار می‌رود با همت روستائیان و اهتمام ویژه مسئولان استان و منطقه دوباره زندگی در این روستا  از سر گرفته شود و این یک امر مهم و ضروری است.

معاون عمرانی استان اردبیل گفت: همت و تلاش اهالی روستای ججلی بخش مشگین‌شهر ستودنی است و در این زمینه بخشدار ارشق نیز با برنامه‌ریزی‌های اساسی و تلاش همه‌جانبه توانسته‌ زیرساخت‌های نخست را برای سکونت روستائیان فراهم کند که امیدواریم با ایجاد واحدهای مسکونی در این روستا که بنیاد مسکن نیز تسهیلات کم بهره‌ای را در اختیار اهالی روستا قرار می‌دهد بتوانیم چرخه توسعه اقتصاد را دوباره در روستای ججلی احیا کنیم.

بخشداری که زندگی دوباره را به روستای ججلی بازگرداند

یکی از عاملان اصلی سکونت دوباره اهالی روستای ججلی بخش ارشق مشگین‌شهر بخشدار در حال ارشق بوده است که تمام تلاش خود را برای از سرگیری زندگی دوباره در روستای ججلی به کار گرفته است و به همت این مرد سختکوش و تلاشگر هم‌اکنون امید برای زندگی دوباره در روستای ججلی بازگشته است.

ظاهر نوری، بخشدار ارشق در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه روستای مرزی ججلی بعد از 30 سال بدون سکنه دوباره دیدن خانه‌های ویران در این روستا حالت غم‌انگیزی داشت، گفت: من هر لحظه از این منطقه بازدید می‌کردم بسیار ناراحت می‌شدم چرا که اهالی این روستا مستحق بهترین ها هستند.

وی با بیان اینکه بعد از 30 سال هم‌اکنون اهالی روستای ججلی بخش ارشق دوباره به زادگاه خود بازگشتند، اظهار کرد: این امر یک اقدام بسیار مهم در منطقه است و اهالی روستای ججلی آمده‌اند که با تولید محصولات کشاورزی و دامداری علاوه بر درآمدزایی برای خود زندگی را در روستای خود از سر بگیرند.

بخشدار ارشق بیان کرد: اهالی روستای ججلی آمده‌اند که از مرز و بوم و خاک کشورمان دفاع کنند و با وحدت و همدلی هم‌اکنون برای عمران و آبادانی منطقه خود هم‌قسم شده‌اند و در این زمینه مسئولان استان و شهرستان مشگین‌شهر تمام تلاش خود را برای عمران و آبادانی این روستای مرزی به کار گرفته‌اند.

گرچه رفتن به روستای ججلی با دشواری‌ها و سختی‌های زیادی همراه بود به طوری که در راه ماشین بخشدار ارشق به دلیل صعب‌العبور بودن راه نتوانست به روستا برسد و مجبور شدیم بیش از 6 کیلومتر مسافت باقی مانده به روستا را پیاده طی کنیم.

به راستی که زندگی چه قدر شیرین است که اهالی روستای ججلی با این اتحاد و انسجام آمده‌اند تا دوباره شور و حال خاصی به روستای خود هدیه دهند و بار دیگر صمیمیت، وحدت و اتحاد 30 سال پیش خود در این روستا را تکرار کنند.

باوجود اینکه به روستای ججلی رسیدیم و خانه‌های ویران این روستا را دیدم که سوای تمام ناراحتی‌ها یک غم عجیبی پشت خانه های ویران این روستاها پنهان بود ولی با این همه  هستند در این میان مردانی از جنس تبار و عشق که دست به کار شده‌اند و با آجر و سنگ در حال ساخت و ساز خانه‌های امید در دل این روستا هستند.

در این میان دیدن کودکی 6 ساله که در تپه‌های بالای روستا بازی می‌کند شور و حال خاصی به ما می‌دهد و انگار که ثابت می‌شود زندگی در روستای ججلی بخش ارشق هنوز هم ادامه و جریان دارد.

ارائه تسهیلات بنیاد مسکن به اهالی روستای ججلی

بخشدار ارشق گفت: با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل به اهالی روستای ججلی بخش ارشق تسهیلات ساخت مسکن ارائه می‌شود و در این راستا بیش از 15 نفر برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک‌ها معرفی شدند.

نوری بیان کرد: هم‌اکنون احداث مسکن با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و روستاییان در حال انجام است و رفته رفته شاهد حضور اهالی روستای ججلی در زادگاهشان خواهیم بود که انتظار می‌رود دوباره زندگی در این منطقه سر بگیرد.

داور یوسفی، یکی از اهالی روستای ججلی با اشاره به اینکه در حال حاضر اهالی روستای ججلی برای اینکه زندگی دوباره را در منطقه آغاز کنند نیاز به زیرساخت‌های خدماتی، از جمله آب، برق و خانه بهداشت دارند که نیاز است در این زمینه مسئولان مربوطه مساعدت ویژه‌ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: در فاصله 3 کیلومتری روستای ججلی یک روستا  وجود دارد که از نعمات آب و برق برخوردار بوده و با درایت مسئولان می‌توان برق و آب را از این روستا به روستای ججلی انتقال داد.

باید مسئولان استانی هرچه زودتر زیرساخت‌های لازم برای زندگی اهالی روستای ججلی را فراهم کنند چرا که بازگشت اهالی روستای ججلی بعد از 30 سال یک امر مهم است که باید مسئولان قدر این امر را بدانند.

نخستین خواسته‌ای که اهالی روستای ججلی از مسئولان استان دارند ساماندهی راه 20 کیلومتری این روستا بوده که نیاز است هر چه زودتر مسئولان امر این جاده را ساماندهی کنند چرا که در قبال کار بزرگ اهالی روستای ججلی باید تمام زیرساخت‌های لازم فرام شود و از هیچ تلاشی فروگذار نشود.

دو مورد از مطالبات اهالی روستای ججلی نیز برق‌ و آبرسانی به روستاست که انتظار می‌رود مسئولان مربوطه هرچه زودتر این دو امر را در منطقه محقق سازند تا انگیزه روستاییان برای ماندن در این روستا و ساخت و ساز و از همه مهمتر از سرگیری زندگی در این منطقه دوچندان شود.

به راستی که بازگشت اهالی روستای ججلی بعد از 30 سال به زادگاهشان یک معجزه و امری قابل قدردانی است و مسئولان نباید از این همت و کار عظیم مردمی به راحتی عبور کنند و در مقابل این اقدام کمر به همت بسته و همگام با اهالی روستا عمران و آبادانی منطقه رقم بزنند.

گزارش از اکبر رزمی

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یونس
|
-
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
کاش روستاییای عزیز بجای تحقیر در شهر های بزرگ به خانه و کاشانه خود برگردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار