همزمان با آغاز مردادماه برداشت تدریجی محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل آغاز شد که در این زمینه نگرانی کشاورزان از قیمت پایین سیب‌زمینی بیشتر شده است.
کد خبر: ۲۶۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 30 July 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، همزمان با آغاز مردادماه برداشت تدریجی محصول سیب‌زمینی در بسیاری از نقاط دشت اردبیل آغاز شده است و کشاورزان منطقه اقدام به کشت زودرس محصول سیب‌زمینی خود کرده‌اند تا محصول خود را وارد بازار فروش کنند.

کشت محصول سیب‌زمینی که اوایل فروردین ماه در دشت زرخیز اردبیل آغاز شده است هم‌اکنون بعد از گذشت چهارماه به ثمر نشسته و کشاورزان منطقه به مرور مشغول برداشت محصول سیب‌زمینی خود هستند.

در حال حاضر بیش از 14 هزار کشاورز در دشت اردبیل‌ مشغول تولید محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی هستند و این محصول به یکی از محصولات استراتژی منطقه تبدیل شده است و استان اردبیل جزو دو استان برتر در زمینه تولید محصول سیب‌زمینی است.

گلایه‌هایی که بوی درد می‌دهد

قصه تلخ قیمت پایین سیب‌زمینی انگار برای کشاورزان اردبیل تمامی ندارد و بار دیگر کشاورزان پرتلاش که شبانه‌روزی به تولید این محصول مشغول هستند در موقع برداشت محصول خود با مشکل مواجه شده و نگرانی‌های زیادی در بین این قشر تلاشگر جامعه قرار دارد.

بخشعلی نظرکرده یکی از سیب‌زمینی کاران روستای تازه‌کند شریف‌آباد اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: هم‌اکنون برداشت محصول سیب‌زمینی خود را آغاز کرده‌ام ولی متاسفانه در فروش آن با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستم به طوری که سیب‌زمینی تولید شده در زمین زراعی بنده با کیفیت‌ترین سیب‌زمینی بوده و مشتریان این محصول را به قیمت 400 الی 500 تومان می‌خرند و این امر برای من بسیار مشکل‌آور است.

این کشاورز اردبیلی با بیان اینکه بذر سیب‌زمینی را امسال یک هزار و 500 تومان از استان اصفهان خریداری کرده ایم، افزود: هم اکنون که مشغول برداشت و فروش محصول خود هستم قیمت پایین سیب‌زمینی برایم دغدغه‌هایی داشته چرا که هزینه‌ای که برای تولید این محصول انجام داده‌ام هنوز قابل بهره‌وری نبوده است.

نظرکرده تصریح کرد: میزان برداشت سیب‌زمینی از هر هکتار از زمین زراعیم بالای 38 تن بوده است و برای این محصول تولید شده هفت بار به صورت هفته‌ای آبیاری زمین را انجام داده‌ام و چشم خانواده‌ام به تولید و فروش مقرون به صرفه این محصول است.

این کشاورز ضمن گلایه شدید از سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: متاسفانه مسئولان جهاد کشاورزی سال‌هاست که فقط وعده‌های توخالی داده و قیمت فعلی سیب‌زمینی همچون سال‌های گذشته متناسب با هزینه تولید نیست و این امر انگیزه ما را بسیار پایین آورده است.

وی گفت: در سالی که مسئولان دم از تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل می‌زنند کشاورزان سیب‌زمینی کار در فروش محصول خود با مشکلاتی مواجه هستند و دیگر ما از وعده وعید این مسئولان خسته شدیم و نیاز است اقدامات عملی در سال اقدام و عمل نمودار شود.

کاهش 10 درصدی تولید سیب‌زمینی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کاهش 10 درصدی کشت و تولید محصول سیب‌زمینی در اردبیل خبر داد و افزود: برای اینکه قیمت سیب‌زمینی متناسب با هزینه‌های تولید این محصول باشد جهاد کشاورزی با همکاری کشاورزان منطقه کشت محصول سیب‌زمینی را در اردبیل کاهش داده است.

عدیل سروی بابیان اینکه پیش‌بینی تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل سالانه بیش از 700 هزار تن است، اظهار کرد: استان اردبیل از لحاظ تولید سیب‌زمینی باکیفیت و میزان تولید بالا رتبه شاخص کشور را به خود اختصاص داده است و تولیدکنندگان اردبیل مهارت خاصی در تولید محصول سیب‌زمینی دارند.

دغدغه‌ها و نگرانی‌های امروز سیب‌زمینی کاران اردبیل بسیار بحق بوده است چرا که این کشاورزان تنها امیدشان برداشت محصول و فروش عالی آن بوده است و نباید سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه نسبت به این امر بی‌توجه باشند.

کشاورزی که با هزاران امید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تولیدات داخلی با اتکا بر توان و ظرفیت فردی اقدام به تولید سیب‌زمینی می‌کند بی‌شک حساب ویژه‌ای روی حمایت سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مرتبط باز کرده است و شایسته نیست که این کشاورزان در زمان فروش محصولات خود مورد بی‌مهری فراوان قرار گیرند.

تولید محصول سیب‌زمینی که از سال‌های گذشته در استان رواج داشته است در چند سال اخیر موقع فروش این محصول با مشکلات زیادی همراه بوده است و این در حالی است که کشاورزان بذر موجود را با قیمت بالا می‌خرند و درعوض در زمان فروش با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند که حل این امر همتی والا می‌طلبد.

تسهیل روند صادرات سیب‌زمینی در استان اردبیل

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: در سال‌های گذشته مشکلات زیادی در زمینه صادرات محصول سیب‌زمینی اردبیل به کشورهای همجوار وجود داشت که هم‌اکنون بسیاری از این مشکلات برداشته شده و روند صادرات این محصول از اردبیل به کشورهای همجوار تسهیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مقداری از یارانه سیب‌زمینی‌کاران و صادرکنندگان استان پرداخت نشده است، افزود: نیاز است در این زمینه مسئولان امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا شاهد رونق صادرات این محصول استراتژیک در استان اردبیل باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل بیان کرد: در سال گذشته 30 موضوع در خصوص محصولات کشاورزی و امور تخصصی این حوزه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی استان مطرح شد و از آغاز جلسه شورای دولت و بخش خصوصی 130 مصوبه انجام گرفته که از این تعداد 120 مصوبه استانی و مابقی مربوط به موضوعات کشوری است.

پیرمؤذن تصریح کرد: مهمترین موضوعات مطرح شده در جلسه شورای دولت و بخش خصوصی بررسی بدهی واحدهای تولیدی، بهبود فضای کسب و کار، اختلافات بانکی، وضعیت صادرات، طرح‌های اشتغالزایی، بررسی آب‌های آلاینده و سیستم بانکی است که در این زمینه تمهیدات اساسی توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شده و نیاز است تمام دستگاه‌های اجرایی برای حل این مشکلات اقدامات اساسی انجام دهند.

وی گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی استان اردبیل در بررسی مصوبات کشوری و تعداد جلسات رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و این شورا با حمایت مسئولان استانی و کمیته قضایی دادگستری روند سرمایه‌گذاری در استان را تسهیل نموده است که تنها راهکار توسعه استان در عرصه کنونی حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و برطرف‌سازی مشکلات واحدهای تولیدی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل یکی از علل اصلی رکود صادرات محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل را نبود حمایت کافی از صادرکنندگان این محصول در استان برشمرد و افزود: در حال حاضر آنطور که باید و شاید از صادرکنندگان محصول سیب‌زمینی در استان حمایت نمی‌شود که این تنها علل اصلی رکود صادرات این محصول استراتژیک در استان محسوب می‌شود که باید مسئولان امر به فکر باشند.

محصول کلزا جایگزین مناسب کشت محصول سیب زمینی

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل تصریح کرد: محصول کلزا بهترین جایگزین برای تولید محصول سیب‌زمینی است و این امر در بسیاری از روستاهای شهرستان اردبیل انجام شده است که نتایج مثبت این اقدام را شاهد بودیم و در صدد هستیم با ارائه آموزش‌های نوین کشت کلزا در اردبیل را که درآمد بسیاری برای کشاورزان منطقه دارد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی 11 نوع بذر سیب‌زمینی تولید شده است، افزود: با ارائه آموزش‌های لازم و کشت سیب‌زمینی پائیزه آبیاری محصول سیب‌زمینی 2 نوبت کاهش می‌یابد که نیاز است کشاورزان به گسترش و ترویج کشت پائیزه این محصول اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

آقازاده از اجرای سیستم آبیاری نوین در شهرستان اردبیل خبر داد و گفت: هم‌اکنون لوله‌گذاری 3 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اردبیل انجام می‌شود و 12 هزار هکتار نیز برای لوله‌گذاری طرح آبیاری نوین در این شهرستان در دست مطالعه است.

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل رونق کشت محصول سیب‌زمینی پائیزه بوده که این امر دو سال متوالی است که در این شهرستان انجام شده است و خوشبختانه این امر تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

وی اظهار کرد: کشت کلزا در شهرستان اردبیل نسبت به سال‌های گذشته 2 برابر افزایش یافته است و این امر درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان منطقه دارد و امیدواریم کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران منطقه نیز مقداری از زمین‌های زراعی خود را به کشت کلزا اختصاص دهند تا علاوه بر کاهش مصرف آب درآمد خود را نیز افزایش دهند.

بازار روسیه فرصتی مناسب برای صادرات محصول سیب‌زمینی اردبیل

استاندار اردبیل گفت: هم‌اکنون بازار روسیه فرصتی مناسب برای صادرات محصول سیب‌زمینی استان اردبیل است و باید با استانداردسازی بسته‌بندی‌های محصول سیب‌زمینی روند صادرات این محصول به کشور روسیه را تسهیل نماییم.

مجید خدابخش با اشاره به اینکه راه‌اندازی صنایع تبدیلی محصول سیب‌زمینی نیز یکی از اقدامات اساسی برای مناسب‌سازی قیمت سیب‌زمینی با هزینه‌های آن است، افزود: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است که از نزدیک شاهد نتایج مثبت آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نیاز است برای کاهش مشکلات فروش محصول سیب‌زمینی کشت جایگزین این محصول مبنا قرار گیرد و مدیریت مناسب سیب‌زمینی به مقدار مورد نیاز در منطقه تولید و کشت شود تا کشاورزان در موقع فروش با کمتر مشکلاتی مواجه باشند.

وحید جعفری یکی از کشاورزان سیب‌زمینی کار دیگر اردبیل با بیان اینکه مسئولان جهاد کشاورزی استان تاکنون آنطور که باید آموزش‌های نوین را برای تغییر الگوی کشت انجام نداده‌اند و ما این حرف و حدیث‌ها را در جلساتی که از آن بی‌خبر هستیم می‌شنویم.

این کشاورز اردبیلی بیان کرد: اگر سازمان جهاد کشاورزی می‌خواهد تغییر الگوی کشت را به طور همه‌جانبه در منطقه ترویج کند باید هفته‌ای دو یا سه بار جلسات متعددی را با همکاری دهیاران و شوراها در روستاها برگزار کرده تا مردم نسبت به تولید محصول باکیفیت و درآمدزا اقدام کنند.
گلایه‌های سیب‌زمینی کاران اردبیل تمام نشدنی است و هر کدام به نوبه خود از عدم فروش محصول، کند شدن روند صادرات و بالا بودن هزینه تولید گلایه‌‌هایی دارند که جهاد کشاورزی استان باید برای این امر چاره و تدبیری همه‌جانبه اتخاذ کند.

دیگر بحث وعده و وعید و دادن شعارهای دروغین و تصنعی معنایی ندارد و مسئولان مربوطه باید به گوش باشند چرا که کشاورزی که با هزاران زحمت شبانه روز برای ارتقای تولید داخل تلاش می‌کند نباید این چنین مورد بی‌مهری واقع شود.

باوجود اینکه برداشت محصول سیب‌زمینی زودتر از موقع مقرر در استان آغاز شده است ولی این به خاطر نگرانی بوده که کشاورزان ترس از پایین آمدن قیمت محصول خود دارند و نیاز است مسئولان جهاد کشاورزی با اقدامات اساسی و راهبردی نگرانی‌ و دغدغه‌های بحق کشاورزان منطقه را برطرف سازد.

دیگر وقت آن است که نهادهای مربوط و دخیل در حوزه تولید و فروش سیب‌زمینی چاره‌ای از نوع عمل برای این قصه تلخ تکراری قیمت پایین محصول سیب‌زمینی باندیشند چرا که کشاورزان برای ایجاد انگیزه نیاز به اقدامات اساسی و سازنده دارند و ما باید کشاورزی که با پینه‌های دست اقدام به ارتقای تولید داخلی و تسهیل و تسریع روند صادرات می‌کند را پاس داشته و قدردان زحمات این قشر مظلوم جامعه بود.

گزارش از اکبر رزمی

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار