کد خبر: ۲۵۹۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 12 July 2016

گفتگو: علی حقی

«اتابک نادری» متولد ۱۳۴۹ در محله خیرآباد اردبیل، دارای مدرک کارشناسی بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی و مدرک کارشناسی ارشد گفتگو با هنرهای نمایشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او همچنین دارای سوابق مدیریتی از جمله مدیر تماشاخانه سنگلج(تهران)، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها، دبیر اجرایی سی‌و‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و مدیر مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل و مدیر دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس کشور در اردبیل بوده و بارها به عنوان داور در جشنواره‌های دفاع مقدس، عاشوراییان، ملی جوان، کودک و نوجوان، جشنواره تئاتر شهر و چندین دوره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای فعالیت داشته است.

نادری شخصیت شناخته‌ شده‌ای در میان جامعه تئاتری کشور است. دانش‌آموخته تئاتر با تغییرات قابل تقدیرش در تماشاخانه سنگلج محبوبیت یافت و با نشان دادن توان مدیریتی خود به تئاتر شهر رفت تا مدیریت مهمترین سازه تئاتری کشور را به عهده بگیرد.

در زمان مدیریت نادری، تئاتر شهر تغییرات عمرانی داشت و احوالات از رضایت جامعه تئاتری از او خبر می‌داد؛ اما در یک کش و قوس ناروشن، او استعفا داد و با رفتن «مهدی شفیعی» به دفتر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی، او نیز کرسی دفتر استان‌ها را قبول کرد.

موقعیت نادری در دفتر استان‌ها با رضایت هنرمندان غیرتهرانی روبه رو بود.

به مناسبت روی صحنه رفتن تئاتر کمدی «دپوتات» در اردبیل، گفت و گوی اختصاصی با این کارگردان و بازیگر نقش اول این اثر هنری داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فعالیت هنری خود را از کجا شروع کرده اید؟

شروع فعالیت هنری ام را از تئاتر دانش آموزی در اردبیل شروع کردم. اولین معلمم زنده یاد «داود جلائی» بود و همیشه از راهنمایی و محضر اساتیدی چون «روح الله حبیب زاده» و «سلیم رحیمی» در دوره دانش‌آموزی استفاده می‌کردم و بهره مند شدم. ولی به واقع باید بگویم که از طریق استاد داود جلائی با هنر تئاتر آشنا شدم و به صورت جدی آن را دنبال کردم.

بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت کرده اید؟

25 سال است در این وادی فعالیت می‌کنم و بیشتر در زمینه بازیگری در تئاتر سینما و تلویزیون بوده است. بعد از سال 75 که یکسال از فارغ التحصیلی ام گذشته بود کارگردانی تئاتر نکرده بودم و در اواخر سال 94 که متن تئاتر «دپوتات» به دستم رسید مجدداً کارگردانی تئاتر را آغاز کردم.

از «دپوتات» گفتید. این اثر با استقبال خوبی مواجه شده است. در مورد این کار برای خوانندگان بگویید.

2 ماه برای نمایش «دپوتات» تمرین کردیم و از فرودین 95 بود که این نمایش را روی صحنه بردیم. اسم نمایشنامه «به دنبال دروغگو» نوشته «دیمیتریس پساتهاس» است که این اثر توسط آقای «کریم عظیمی ججین» که از همکارهای خوبمان در اردبیل محسوب می‌شود، به فارسی ترجمه شده است.

این نمایشنامه به صورت اورجینال و برای اولین بار است که آثار نمایش نویس مشهور یونانی در جامعه نمایشی ایران مطرح می‌شود و البته به نوعی معرفی این نویسنده هم توسط گروه ما صورت گرفته است. دیمیتریس پساتهاس در طول دوران حرفه‌ای‌اش، 2 حرفه نویسندگی و روزنامه‌نگاری را توأمان دنبال می‌کرد.

وی در نمایشنامه‌های خود با بهره‌گیری از همان شم ژورنالیستی‌اش، به رفتار نمایندگان مجلس نسبت به رای‌دهندگانشان نقد داشته است. ولی چون اسم این نمایشنامه «به دنبال دروغگو» 2 سیلابی و چند سیلابی بود ما خواستیم اسم آن مختصرتر باشد.

«دپوتات» به زبان روسی یعنی نماینده مجلس و بی ارتباط نیست با کاراکتر اصلی این نمایش که نماینده مجلسی است و به دنبال رئیس دفتر دروغگو می‌گردد.

گفتگو با

دپوتات یک اثر کمدی است. در مورد نوع کمدی این کار توضیح دهید.

کمدی «دپوتات» یک کمدی کلاسیک محترمانه است که در واقع با انتقاد روابط اجتماعی و اخلاقی قصه را پیش می‌برد، به دلیل همین می‌گویم که موضوع این نمایش برای بسیاری افراد خوشایند است چون کلیشه نیست. ضمن این‌که دروغ گفتن را نکوهش می‌کند، چون مساله فراگیر انسانی و اخلاقی است ولی چون شکل گفتنش و ارائه اش نو است، می‌توانم بگویم که یک کمدی متفاوت است و کلیشه‌های رایج امروزی که در دل صحنه‌های تئاتر می‌بینیم، همچون جدایی زن و شوهر و اختلافات خانوادگی که از اینها کیلومترها فاصله دارد را می‌خواهد خیلی تحلیل گرایانه در حالت کمیک و طنز نمایش دهد.

گفتگو با

این نمایش در اردبیل هم روی صحنه رفت. در مورد زمان و انگیزه خود از اجرا در اردبیل بگویید.

این نمایش بنا به برنامه ریزی «آرمین جباری» مدیر تولید «دپوتات»، در روزهای 21 و 22 تیرماه در فرهنگسرای فدک شهر اردبیل روی صحنه رفت و این افتخار است که من بعد از سال‌ها در شهر خودم با یک گروه حرفه ای این نمایش را برای همشهریان عزیزم اجرا کردم. همچنین نمایش دپوتات، در دیگر شهرهای کشور همچون تبریز، مشهد، شیراز، شهرکرد و کیش به مرور روی صحنه خواهد رفت.

چه بازیگرانی در این نمایش روی صحنه رفتند؟

در این اثر هنری بازیگران و چهره‌های سینمایی همچون «مارال فرجاد»، «پندار اکبری»، «مهشاد مخبری»، «سامان دارابی»، «بهنام شرفی»، «یاشار نادری»، «قاسم روشنایی» نقش دارند و بنده نیز در کنار این عزیزان بازی کردند.

سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: محمد نادری(دراماتورژ)، داریوش پیرو (طراح و مشاور هنری)، آرمین جباری (مجری و مدیر تولید)، کریم عظیمی ججین(مترجم)، ماهرخ سلیمانی(طراح لباس)، میلاد حاجی زاده(دستیار کارگردان و برنامه ریز)، سمیرا کحالی(مدیر صحنه و طراح گریم)، سوزان قربانی(منشی صحنه)، علی شادکام (موسیقی)، مریم رودبارانی(مشاور رسانه)، سعید بیده(عکس)، بهنام مصطفایی(دستیار صحنه و دکور)، غزل خالصی(دستیار لباس).

گفتگو با

گفتگو با

به نظر شما در عرصه تئاتر در حال حاضر چه مشکلاتی وجود دارد؟

مشکلات در عرصه تئاتر بسیار است ولی بحث اصلی و عمده ما این است که تئاتر توسعه فیزیکی پیدا کرده و سطح آگاهی و شعور اجتماعی مردم بالا رفته است. تئاتر را همه آحاد مردم قبول دارند و مردم می‌خواهند، بیایند ولی این اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم کافی نیست.

به طوری که وسیله ارتباطی و تبلیغاتی برای هنرمند وجود ندارد. بزرگ‌ترین درخواست هم کیشان و هم صنف هایم این است که ما وسیله تبلیغاتی نداریم، در واقع ما نیاز به تبلیغ و اطلاع رسانی به مردم داریم.


برخی فعالیت‌های اتابک نادری

«اتابک نادری» که پیش از این عمدتاً در مقام بازیگر در تئاتر حضور داشته آثاری همچون: «گره»، «حادثه جنبی»، «قصه‌های جنگل» و «سیاهی در آغوش خورشید» را در مقام کارگردان روی صحنه برده است. وی علاوه بر فعالیت در زمینه تئاتر، اولین فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳75 به عنوان بازیگر در فیلم سینمایی «چشم عقاب» به کارگردانی «شفیع آقامحمدیان» آغاز کرد. دیگر فیلم‌های سینمایی وی عبارتند از: 

«هیوا»(رسول ملاقلی‌پور) 1377 ، «متولد ماه مهر»(احمدرضا درویش) 1378، «عشق فیلم» (ابراهیم وحیدزاده)1379، «کلانتری غیرانتفاعی» (یدالله صمدی)1387، «ترنج» (مجتبی راعی )1391، «شاید معجزه» (کرامت پور شهسواری) 1393، «جاودانگی» (مهدی پورقادری)1394، هنرنمایی کرده است. 

همچنین این هنرمند بنام اردبیلی در در مجموعه های تلویزیونی: 1- در پناه تو"(حمید لبخنده)شبکه 2؛ 1373‏ 2- ‏"او یک نویسنده بود"(مهرداد غفارزاده) شبکه 2؛ 1385‏ 3- "روزهای زندگی"(سیروس مقدم)شبکه 3؛ 1377‏ 4- ‏"آواز پر جبرئیل"(حمید بهمنی)‏ 5- ‏"جُنگ 39"(داریوش کاردان) طنز؛ 1372 ‏6- ‏"حکایت میرزا یحیی"(حمید لبخنده)1374‏ 7- کریم خان زند"(محمدرضا ورزی) 1379‏ 8- "خانه پدری"(فریدون حسن‌پور)شبکه 5؛ 1379-1380‏ 9- ‏"پول کثیف"(جواد افشار) 1384‏ 10- "راز ققنوس"(نادر مقدس) 1384‏ 11- ‏"کاخ تنهایی"(محمدرضا ورزی) 1384‏ 12- "نوروز 75"(داریوش کاردان)1374‏ 13- ‏"روزگار وصل"(غلامرضا صیامی‌زاده)1376‏ 14- ‏"ولایت عشق"(مهدی فخیم‌زاده)1376 تا 1378‏ 15- ‏"مسافر شهر قصه‌ها"(رسول بابارضا)1377‏ 16- ‏"سال‌های خاکستری"(محمدرضا ورزی)1378‏ 17- ‏"ویروس 2000"(فریال بهزاد)1378‏ 18- ‏"پسران آدم"(احمدرضا درویش)1379‏ 19- ‏"رهایی"(بهزاد مولود)1380‏ 20- ‏"بهار در مه"(کریم عظیمی) باکو؛ 1381‏ 21- ‏"نسخه نهایی"(علی حسن‌زاده)1381‏ 22- ‏"طلسم‌شدگان"(داریوش فرهنگ)1382‏ 23- ‏"ماجراهای چموش و خموش"(شاهین باباپور)1383‏ 24- ‏"دوباره زندگی"(نادر مقدس)1383‏ 25- ‏"زائرسرای ممتاز"(حمید بهمنی)1384‏ 26- ‏"رویای مرد مرده"(ابراهیم سلطانی‌فر)1384‏ 27- ‏"حفره"(فریدون فرهودی)1385‏ 28- ‏"طبقه دوم"(شاهین باباپور)1385‏ 29- ‏"5 دقیقه تا مرز"(سیدجواد هاشمی)1385‏ 30- ‏"آپارتمان"(علی موذنی)1386‏ 31- ‏"گردش علمی- سد"(شاهین باباپور)1386‏ 32- ‏"یک وجب خاک"(عبدالعلی‌زاده)1386‏ 33- ‏"خاندان سیبیلیان"(سعید عالم‌زاده)1386‏ 34- ‏"پاتوق"(شاهین باباپور)1386‏ 35- ‏"که عشق آسان نمود اول"(محمدرضا بیاتی)1386‏ 36- ‏"بجا مانده"(جواد افشار)1386‏ 37- ‏"عمارت فرنگی"(محمدرضا ورزی)1387‏ 38- ‏"بابای من یه قهرمانه"(یوسف سیدمهدوی)1387‏ 39- "دو روز در جاده(شاهین باباپور) 1389 40- "شوق پرواز" (یدالله صمدی) 1388-1390 ایفای نقش کرده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار