گفتگو: علی حقی
«اتابک نادری» متولد ۱۳۴۹ در محله خیرآباد اردبیل، دارای مدرک کارشناسی بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی و مدرک کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
او همچنین دارای سوابق مدیریتی از جمله مدیر تماشاخانه سنگلج(تهران)، مدیر هماهنگی تئاتر استانها، دبیر اجرایی سیوامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و مدیر مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل و مدیر دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس کشور در اردبیل بوده و بارها به عنوان داور در جشنوارههای دفاع مقدس، عاشوراییان، ملی جوان، کودک و نوجوان، جشنواره تئاتر شهر و چندین دوره جشنوارههای استانی و منطقهای فعالیت داشته است.
نادری شخصیت شناخته شدهای در میان جامعه تئاتری کشور است. دانشآموخته تئاتر با تغییرات قابل تقدیرش در تماشاخانه سنگلج محبوبیت یافت و با نشان دادن توان مدیریتی خود به تئاتر شهر رفت تا مدیریت مهمترین سازه تئاتری کشور را به عهده بگیرد.
در زمان مدیریت نادری، تئاتر شهر تغییرات عمرانی داشت و احوالات از رضایت جامعه تئاتری از او خبر میداد؛ اما در یک کش و قوس ناروشن، او استعفا داد و با رفتن «مهدی شفیعی» به دفتر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی، او نیز کرسی دفتر استانها را قبول کرد.
موقعیت نادری در دفتر استانها با رضایت هنرمندان غیرتهرانی روبه رو بود.
به مناسبت روی صحنه رفتن تئاتر کمدی «دپوتات» در اردبیل، گفت و گوی اختصاصی با این کارگردان و بازیگر نقش اول این اثر هنری داشتیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
• فعالیت هنری خود را از کجا شروع کرده اید؟
شروع فعالیت هنری ام را از تئاتر دانش آموزی در اردبیل شروع کردم. اولین معلمم زنده یاد «داود جلائی» بود و همیشه از راهنمایی و محضر اساتیدی چون «روح الله حبیب زاده» و «سلیم رحیمی» در دوره دانشآموزی استفاده میکردم و بهره مند شدم. ولی به واقع باید بگویم که از طریق استاد داود جلائی با هنر تئاتر آشنا شدم و به صورت جدی آن را دنبال کردم.
• بیشتر در چه زمینههایی فعالیت کرده اید؟
25 سال است در این وادی فعالیت میکنم و بیشتر در زمینه بازیگری در تئاتر سینما و تلویزیون بوده است. بعد از سال 75 که یکسال از فارغ التحصیلی ام گذشته بود کارگردانی تئاتر نکرده بودم و در اواخر سال 94 که متن تئاتر «دپوتات» به دستم رسید مجدداً کارگردانی تئاتر را آغاز کردم.
• از «دپوتات» گفتید. این اثر با استقبال خوبی مواجه شده است. در مورد این کار برای خوانندگان بگویید.
2 ماه برای نمایش «دپوتات» تمرین کردیم و از فرودین 95 بود که این نمایش را روی صحنه بردیم. اسم نمایشنامه «به دنبال دروغگو» نوشته «دیمیتریس پساتهاس» است که این اثر توسط آقای «کریم عظیمی ججین» که از همکارهای خوبمان در اردبیل محسوب میشود، به فارسی ترجمه شده است.
این نمایشنامه به صورت اورجینال و برای اولین بار است که آثار نمایش نویس مشهور یونانی در جامعه نمایشی ایران مطرح میشود و البته به نوعی معرفی این نویسنده هم توسط گروه ما صورت گرفته است. دیمیتریس پساتهاس در طول دوران حرفهایاش، 2 حرفه نویسندگی و روزنامهنگاری را توأمان دنبال میکرد.
وی در نمایشنامههای خود با بهرهگیری از همان شم ژورنالیستیاش، به رفتار نمایندگان مجلس نسبت به رایدهندگانشان نقد داشته است. ولی چون اسم این نمایشنامه «به دنبال دروغگو» 2 سیلابی و چند سیلابی بود ما خواستیم اسم آن مختصرتر باشد.
«دپوتات» به زبان روسی یعنی نماینده مجلس و بی ارتباط نیست با کاراکتر اصلی این نمایش که نماینده مجلسی است و به دنبال رئیس دفتر دروغگو میگردد.
• دپوتات یک اثر کمدی است. در مورد نوع کمدی این کار توضیح دهید.
کمدی «دپوتات» یک کمدی کلاسیک محترمانه است که در واقع با انتقاد روابط اجتماعی و اخلاقی قصه را پیش میبرد، به دلیل همین میگویم که موضوع این نمایش برای بسیاری افراد خوشایند است چون کلیشه نیست. ضمن اینکه دروغ گفتن را نکوهش میکند، چون مساله فراگیر انسانی و اخلاقی است ولی چون شکل گفتنش و ارائه اش نو است، میتوانم بگویم که یک کمدی متفاوت است و کلیشههای رایج امروزی که در دل صحنههای تئاتر میبینیم، همچون جدایی زن و شوهر و اختلافات خانوادگی که از اینها کیلومترها فاصله دارد را میخواهد خیلی تحلیل گرایانه در حالت کمیک و طنز نمایش دهد.
• این نمایش در اردبیل هم روی صحنه رفت. در مورد زمان و انگیزه خود از اجرا در اردبیل بگویید.
این نمایش بنا به برنامه ریزی «آرمین جباری» مدیر تولید «دپوتات»، در روزهای 21 و 22 تیرماه در فرهنگسرای فدک شهر اردبیل روی صحنه رفت و این افتخار است که من بعد از سالها در شهر خودم با یک گروه حرفه ای این نمایش را برای همشهریان عزیزم اجرا کردم. همچنین نمایش دپوتات، در دیگر شهرهای کشور همچون تبریز، مشهد، شیراز، شهرکرد و کیش به مرور روی صحنه خواهد رفت.
• چه بازیگرانی در این نمایش روی صحنه رفتند؟
در این اثر هنری بازیگران و چهرههای سینمایی همچون «مارال فرجاد»، «پندار اکبری»، «مهشاد مخبری»، «سامان دارابی»، «بهنام شرفی»، «یاشار نادری»، «قاسم روشنایی» نقش دارند و بنده نیز در کنار این عزیزان بازی کردند.
سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: محمد نادری(دراماتورژ)، داریوش پیرو (طراح و مشاور هنری)، آرمین جباری (مجری و مدیر تولید)، کریم عظیمی ججین(مترجم)، ماهرخ سلیمانی(طراح لباس)، میلاد حاجی زاده(دستیار کارگردان و برنامه ریز)، سمیرا کحالی(مدیر صحنه و طراح گریم)، سوزان قربانی(منشی صحنه)، علی شادکام (موسیقی)، مریم رودبارانی(مشاور رسانه)، سعید بیده(عکس)، بهنام مصطفایی(دستیار صحنه و دکور)، غزل خالصی(دستیار لباس).
• به نظر شما در عرصه تئاتر در حال حاضر چه مشکلاتی وجود دارد؟
مشکلات در عرصه تئاتر بسیار است ولی بحث اصلی و عمده ما این است که تئاتر توسعه فیزیکی پیدا کرده و سطح آگاهی و شعور اجتماعی مردم بالا رفته است. تئاتر را همه آحاد مردم قبول دارند و مردم میخواهند، بیایند ولی این اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم کافی نیست.
به طوری که وسیله ارتباطی و تبلیغاتی برای هنرمند وجود ندارد. بزرگترین درخواست هم کیشان و هم صنف هایم این است که ما وسیله تبلیغاتی نداریم، در واقع ما نیاز به تبلیغ و اطلاع رسانی به مردم داریم.
برخی فعالیتهای اتابک نادری
«اتابک نادری» که پیش از این عمدتاً در مقام بازیگر در تئاتر حضور داشته آثاری همچون: «گره»، «حادثه جنبی»، «قصههای جنگل» و «سیاهی در آغوش خورشید» را در مقام کارگردان روی صحنه برده است. وی علاوه بر فعالیت در زمینه تئاتر، اولین فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳75 به عنوان بازیگر در فیلم سینمایی «چشم عقاب» به کارگردانی «شفیع آقامحمدیان» آغاز کرد. دیگر فیلمهای سینمایی وی عبارتند از:
«هیوا»(رسول ملاقلیپور) 1377 ، «متولد ماه مهر»(احمدرضا درویش) 1378، «عشق فیلم» (ابراهیم وحیدزاده)1379، «کلانتری غیرانتفاعی» (یدالله صمدی)1387، «ترنج» (مجتبی راعی )1391، «شاید معجزه» (کرامت پور شهسواری) 1393، «جاودانگی» (مهدی پورقادری)1394، هنرنمایی کرده است.
همچنین این هنرمند بنام اردبیلی در در مجموعه های تلویزیونی: 1- در پناه تو"(حمید لبخنده)شبکه 2؛ 1373 2- "او یک نویسنده بود"(مهرداد غفارزاده) شبکه 2؛ 1385 3- "روزهای زندگی"(سیروس مقدم)شبکه 3؛ 1377 4- "آواز پر جبرئیل"(حمید بهمنی) 5- "جُنگ 39"(داریوش کاردان) طنز؛ 1372 6- "حکایت میرزا یحیی"(حمید لبخنده)1374 7- کریم خان زند"(محمدرضا ورزی) 1379 8- "خانه پدری"(فریدون حسنپور)شبکه 5؛ 1379-1380 9- "پول کثیف"(جواد افشار) 1384 10- "راز ققنوس"(نادر مقدس) 1384 11- "کاخ تنهایی"(محمدرضا ورزی) 1384 12- "نوروز 75"(داریوش کاردان)1374 13- "روزگار وصل"(غلامرضا صیامیزاده)1376 14- "ولایت عشق"(مهدی فخیمزاده)1376 تا 1378 15- "مسافر شهر قصهها"(رسول بابارضا)1377 16- "سالهای خاکستری"(محمدرضا ورزی)1378 17- "ویروس 2000"(فریال بهزاد)1378 18- "پسران آدم"(احمدرضا درویش)1379 19- "رهایی"(بهزاد مولود)1380 20- "بهار در مه"(کریم عظیمی) باکو؛ 1381 21- "نسخه نهایی"(علی حسنزاده)1381 22- "طلسمشدگان"(داریوش فرهنگ)1382 23- "ماجراهای چموش و خموش"(شاهین باباپور)1383 24- "دوباره زندگی"(نادر مقدس)1383 25- "زائرسرای ممتاز"(حمید بهمنی)1384 26- "رویای مرد مرده"(ابراهیم سلطانیفر)1384 27- "حفره"(فریدون فرهودی)1385 28- "طبقه دوم"(شاهین باباپور)1385 29- "5 دقیقه تا مرز"(سیدجواد هاشمی)1385 30- "آپارتمان"(علی موذنی)1386 31- "گردش علمی- سد"(شاهین باباپور)1386 32- "یک وجب خاک"(عبدالعلیزاده)1386 33- "خاندان سیبیلیان"(سعید عالمزاده)1386 34- "پاتوق"(شاهین باباپور)1386 35- "که عشق آسان نمود اول"(محمدرضا بیاتی)1386 36- "بجا مانده"(جواد افشار)1386 37- "عمارت فرنگی"(محمدرضا ورزی)1387 38- "بابای من یه قهرمانه"(یوسف سیدمهدوی)1387 39- "دو روز در جاده(شاهین باباپور) 1389 40- "شوق پرواز" (یدالله صمدی) 1388-1390 ایفای نقش کرده است.