استاندار اردبیل از تشکیل نخستین تعاون فراگیر زعفران‌کاران در گرمی با حضور 300 نفر از اهالی 61 روستای شهرستان مرزی و محروم گرمی خبر داد.
کد خبر: ۲۲۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷ 14 May 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، مجید خدابخش عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل اظهار کرد: قرار شده با حمایت مسؤولان کشوری و استانی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق محروم تا 15 درصد در دریافت تسهیلات بانکی با رقم 21 درصد کمک شود و حتی پنج تا شش درصد باقی‌مانده نیز از طریق شورای برنامه‌ریزی و اعتبارات کمک‌های فنی، اعتباری پرداخت شود تا این سرمایه‌گذاران با درصد صفر در مناطق محروم حاضر شوند.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم براساس این برنامه از سرمایه‌گذاران در شهرهایی همچون رضی، گرمی، بیله‌سوار، هشتجین و... به عنوان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم که سازمان‌های نظام مهندسی نیز باید کتابچه‌های عملیات راهنمایی برای حضور سرمایه‌گذاران را در بخش‌های مختلف فراهم کنند.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان از تشکیل اولین تعاونی فراگیر زعفران‌کاران با حضور 300 نفر از 61 روستا خبر داد و گفت: قرار است 15 میلیارد تومان تسهیلات با صفر درصد به این تولیدکنندگان زعفران پرداخت شود تا با داشتن امتیاز مناطق مرزی، محروم و فراگیر بودن تعاونی به تولید زعفران با ارزش افزوده بیشتر همت کنند.

خدابخش ضرورت تغییر الگوی کشت و نحوه کشاورزی از رویکرد سنتی به مدرن را ضروری خواند و افزود: بخشی از این کارها از طریق گفتمان‌سازی انجام می‌شود به طوریکه در استانی همچون کرمان با کارهای تبلیغاتی و فرهنگی سعی کردند زارعان را متقاعد کنند تا در شهرهایی همچون جیرفت به جای کشت هندوانه با مصرف بالای آب، گندم با درآمد بیشتر کاشته و تولید شود.

وی بیان کرد: این اقدامات هم زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و هم موضوع بها دادن به بهره‌وری را اعتلا و ارتقا می‌دهد.

* صادرات بذر چغندر به روسیه در کانون توجه قرار گیرد

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: آنچه که در این استان مغفول مانده تولید بذر و صادرات آن است در حالی که با تشکیل شرکت‌های فنی، مهندسی به راحتی می‌توانیم به تولید و صادرات بذر فکر کنیم.

خدابخش با بیان اینکه سابقه تولید بذر چغندر در این استان بیش از 50 سال است و ما می‌توانیم از این ظرفیت و برند خود در امر بسته‌بندی و صادرات بذر چغندر قند به روسیه استفاده کنیم، ادامه داد: 20 درصد تولید چغندر قند متعلق به روسیه است و با توجه به تحریم این کشور از سوی غربی‌ها عالی‌ترین فرصت برای استان‌های مرزی همچون اردبیل است تا در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی گفت: ما باید جوانان بیکارمان را ترغیب به یادگیری زبان روسی کنیم تا با آشنایی با این زبان و فنون تجارت بتوانند در عرصه صادرات به روسیه موفق عمل کنند.

خدابخش ضرورت برگزاری کلاس‌های روسی را برای جوانان در کنار توجه به آموزش‌های اصولی در امر تولید و توسعه تجارت خارجی یادآور شد و افزود: بازار روسیه بهترین فرصت برای عرضه محصولات کشاورزی ما با بسته‌بندی مناسب و برند مشهور است.

رئیس شورای اداری استان تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی با دایر کردن رشته تکنولوژی مواد غذایی باید در بسته‌بندی عسل با برند مشخص و سایر محصولات همچون زیتون اقدام کند که در این زمینه برگزاری کلاس‌ها و دیدار با صاحبان صنایع موفق بسیار مهم و راهگشاست.

وی ضرورت در نظر گرفتن استانداردهای جهانی را در تولید و بسته‌بندی مواد غذایی و صادرات آن به کشورهای مختلف یادآور شد و بیان کرد: ما در حوزه گیاهان دارویی نیز می‌توانیم شهرک‌های جدیدی را تعریف کنیم تا همچون صادرات محصولات گلخانه‌ای در شهرک گیاهان دارویی نیز محصولاتی تولید و روانه بازار مصرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار