در جنوب استان اردبیل، شهرستان خلخال با برخورداری از طبیعت منحصر به فرد فرصت گردشگری چهار فصل را برای گردشگران فراهم ساخته است.
کد خبر: ۱۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵ 02 April 2015

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری مهر، خلخال که تا سال ۱۳۵۸ به هرو آباد شهرت داشت از سطح دریا هزار و ۷۹۶ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در قسمت شرقی ارتفاعات طالش سرد و در قسمت شمال، جنوب و غرب معتدل و مطبوع است.

این تفاوت دمایی در گستره ۱۲۰ کیلومتری طولی شهرستان موجب شده است گردشگری چهار فصل از هوای آفتابی گرفته تا برفی بر آن حاکم شود. در این میان طبیعت نیز دست به کار بوده و جاذبه های بی نظیری را خلق کرده است تا خلخال را به یکی از چشم نوازترین مقاصد طبیعت گردی تبدیل کند.

گردنه زیبای الماس، چشمه ازناو، تفرجگاه میرعدیل، آبشارهای نوده، نساز و سفید آب و باغات نهمیل و برندق از جمله نقاشی های به یادگار مانده طبیعت در این منطقه است.

لطف گردشگری خلخال آب و هوای سالم آن است که شرایط اقلیمی موجب شده برخی حتی برای استراحت و دوری از تنش های جسمی و روحی به این شهرستان سفر کنند.

نقاشی طبیعت این منطقه را زمانی می توان تکمیل کرد که روستاهای هدف گردشگری، آب گرم معدنی خلخال، امامزاده های آن و موزه خلخال را اضافه کرد.

در شهرستان خلخال قله آق داغ با سه هزار و ۳۰۰ متر و عجم داغ با سه هزار و ۱۰۰ متر مستعد صعودهای زمستانی و تابستانی است. و در طول سال نیز در برخی نقاط به دلیل پوشش برف می توان بازی و ورزش های زمستانی را تدارک دید.

سحر طبیعت در گردنه الماس

گردنه زیبای الماس واقع در محور اسالم به خلخال یکی از زیباترین محورهای ارتباطی استان گیلان به اردبیل است.

گردشگری خلخال

دو طرف جاده مملو از درختان جوان و تنومند بوده و دامنه های سرسبز و گله های سفید گوسفندی که در دوردستها حرکت می کنند در کنار چشم انداز ییلاق و کلبه های چوبی روستاییان و درختان بلند و انبوه که سایه شان جاده کوهستانی را گاهی تاریک می کنند به زیبایی طبیعت آن افزوده است.

در فصول گرم سال با نوزایی دوباره طبیعت در این گردنه می توان شاهد اعجاز طبیعت بود. اغلب گردشگران با مشاهده تصاویر این گردنه و محور خلخال- اسالم یکی از مسیرهای سفر خود را در این محور قرار می دهند.

دورهمی خانوادگی در تفرجگاه میرعدیل

تفرجگاه اندبیل که بیشتر به چشمه میر عدیل (میرعدیل بولاغی) معروف است در پنج کیلومتری شرق مرکز شهرستان خلخال، در محدوده روستای اندبیل و در کوهپایه های تالش قرار گرفته و دارای بوته زارهای جنگلی است.

این منطقه همجوار با استان گیلان و در میان قله های تماشایی عجم و در مجاورت چمنزارها و چشمه سارهای پر آب و زلال واقع شده است که همه ساله در فصول مساعد سال از جمله تعطیلات نوروزی، ۱۳ به در و ایام تابستان، مسافران و گردشگران را به خود جذب می کند.

آب چشمه میرعدیل بسیار گوارا و مطبوع بوده و بخاطر ظرفیت بالایی که دارد سرچشمه رودخانه ای با همین عنوان است که در پایین دست چشمه با ایجاد سد های مختلف و همچنین استخرهایی توسط اهالی، پرورش ماهی قزل آلا نیز در آن رونق یافته است.

گفتنی است اندبیل به عنوان روستای نمونه وهدف گردشگری دربخش مرکزی خلخال وگیلوان به عنوان روستای دارای بافت باارزش روستایی دربخش شاهرود خلخال شناخته شده است.

گردشگری خلخال

معماری ماسوله در روستای کزج

دیگر روستای هدف گردشگری این شهرستان کزج است که معماری پله ای بافت ظاهری آن را شبیه روستای ماسوله در استان گیلان است. معماری که مدیر کل میراث فرهنگی استان معتقد است در واقع متعلق به جنوب استان بوده و روستای ماسوله نیز توسط برخی مهاجران خلخالی به شکل فعلی ساخته شده است.

این روستا در ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی هشجین واقع است. بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی، قرار گرفتن در کوهپایه، بهره مندی از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه قزل اوزن درست از بین باغات روستا، قدمت و پیشینه تاریخی و صنایع دستی موجب شهرت آن شده است.

انگور، گردو، سیب و گلابی، گیلاس، آلبالو و توت (مخصوصا توت خشک) از محصولات درختی کزج است. جاجیم بافی، پلاس بافی، جوراب، کلاه و دستکش، طناب و سبدبافی از صنایع دستی این روستا بوده و از قدیم الایام رواج دارد.

نام روستای زیبا و گردشگری «کزج» برگرفته از کلمه «کزه» یعنی چوبدستی (دگنگ یا ال‌آغاجی) است.

گردشگری خلخال

به غیر از کزج و اندبیل خلخال پنج روستای هدف گردشگری دیگر نیز دارد و تراکم روستاهای هدف گردشگری این شهرستان بیش از سایر شهرستان های استان است.

آب گرم خلخال و آبشار های دیدنی

در سفر به خلخال باید از آب گرم معدنی آن بهره گرفت. اطراف چشمه را سنگ آهكی و آذرين از نوع آندزيت پورفيزيک پوشانده است. خروج آب از زمين در چند مظهر نزديک به هم به فاصله چند صد متری است. آب گرم خلخال از دسته آب ها ی بيكربناته سديک گرم و گازدار است كه در درمان بيماری های مفصلی، روماتيسم و عصبی موثر است.

در خلخال سه چشمه به نام‌های آبگرم گرمخانه و آبگرم خوشنامه و آبگرم تیل واقع شده است.

در کنار آب های گرم معدنی می توان آبشارهای نوده، نساز و سفید آب را نیز مثال زد که هر یک طبیعت بکر و دیدنی را دارا است.

گردشگری خلخال

مرور تاریخ در موزه نصر خلخال

موزه نصر خلخال فرصت گردشگری دیگری است که دست به کار بازگویی قدمت تاریخی این شهر شده است. این موزه با مرمت حمام دوره قاجار احداث شده که در ابتدا به عنوان بنائی عام المنفعه برای تامین نیازهای اهالی محل بنا شده بود.

فرم معماری آن از اصول حمامهای تاریخی ایران پیروی می کند. حمام از طریق یک ورودی به هشتی و از آن جا به پیشخان منتهی می شود. سربینه بانقشه مربع و چهار بازوی کناری از حمام های تاریخی تبعیت می کند. بخش گرمخانه به فرم هشت ضلعی و در ارتباط با فضاهای خدماتی و خزینه است. این حمام در قسمت سربینه دارای نقاشی های زیبا است.

حمام نصر خلخال پس از پایان عملیات مرمتی آن در سال ۱۳۸۶ به عنوان موزه خلخال مورد بهره برداری قرار گرفته و اشیاء موزه بخشی از تاریخ و فرهنگ منطقه را به معرض نمایش قرار داده است.

گردشگری خلخال

فرصت گردشگری مذهبی در خلخال

ظرفیت های گردشگری خلخال برخوردار از گردشگری مذهبی نیز هست. بر تارک گردشگری مذهبی این شهرستان امامزاده کلور واقع شده است که همه ساله پذیرای هزاران زائر و گردشگر داخلی و خارجی است.

امامزاده سیدعبدالله (ع) از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است و آرامگــاه آن حضرت در یک کیلومتــری شهر کلور در کنار چشمه زلال به نام جیگیزات و رودخــــانه پرخروش شاهرود در دل کوههای بلند منطقه قرار گرفته است.

این امام زاده به لحاظ قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و بدلیل هم مرز بودن شهر كلور با استان گیلان دارای آب و هوای بسیار لطیفی در تمام فصول سال بخصوص در فصل تابستان است.

ساختمان قدیمی این امامزاده گلی بوده و بنای جدید دارای بدنه سنگی و سقف شیروانی و یک گنبد با پوسته فلزی استیل است که سنگ بکار رفته در این بنا از کوه های اطراف این امام زاده جمع آوری شده است.

مدفن دیگر نواده امام موسی کاظم (ع) در این شهرستان امامزاده سید ابراهیم است که به امامزاده سید ابراهیم خمس به دلیل واقع شدن در روستای خمس شهرت دارد.

امامزاده های اردبیل

علاوه بر این امامزاده سید دانیال دیگر امامزاده این شهرستان است که به گفته معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان در نوروز امسال جزو امامزاده های پر رونق بوده است.

طبق روایت اهالى امامزاده سید دانیال از نوادگان امام موسى کاظم (ع) است. بقعه متبرکه امامزاده سید دانیال (ع) در روستاى خانقاه سادات بالاى تپه کم ارتفاعى واقع شده است. این روستا در پنج کیلومترى شمال شهرستان خلخال گرفته است. طبق روایت اهالى امامزاده سید دانیال از نوادگان امام موسى کاظم (ع) بوده و به روایت ریش سفیدان و اهالى روستا کرامات زیادى در حق مردم روا داشته است.

بناى زیارتگاه در دو طبقه با نماى اصلى سنگ مرمریت سفید که در طبقه همکف بنا انبارى و در طبقه اول ضریح فلزى طلا کارى شده و شبستان مردانه و زنانه و زائر سرا قرارگرفته است.

در سفر به خلخال از صنایع دستی آن نیز نباید غافل شد. خلخال قطب تولید شال بوده و علاوه بر این جاجیم، گلیم، قالی، گیوه و کلاه نمدی از دیگر صنایع دستی آن است.

در هفته اول تعطیلات نوروزامسال به گفته فرماندار خلخال ۱۰۰ هزار گردشگر از خلخال بازدید کرده اند و در روزهای پایانی تعطیلات این شهر برای بازدید سایر مهمانان آغوش گشوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار