درحالیکه یک مقام مسئول در شهرداری مشهد از جمع‌آوری و حتی کارآفرینی برای 3280 معتاد از ابتدای سال جاری گزارش داده بود روزنامه شهرداری مشهد از رهاسازی متکدیان بیمار و مشکلدار در سطح شهر مشهد خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱ 09 December 2015
به گزارش تابناک رضوی، همین چند هفته پیش بود که یک مسئول در شهرداری مشهد در تشریح گزارش عملکرد آن مجموعه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری مشهد و نیروی انتظامی سخن گفت که براساس آن از ابتدای سال جاری تاکنون 3280 معتاد از معتادان متحجر کارتن‌خواب از سطح شهد جمع‌آوری شدند و این درحالیست که یک کارشناس سد معبر منطقه 8 شهرداری در ویژه نامه شهرآرا محله اخیر از عدم پذیرش و رهاسازی متکدیان بیمار یا مشکلدار که اکثرا دچار مریضی یا اعتیاد هستند توسط خانه سبز شهرداری مشهد انتقاد کرد.

این مقام مسئول در شهرداری همچنین به درستی به وظیفه دستگاه‌های مختلف در حوزه معضل اعتیاد اشاره کرده و افزوده است سازمان فرهنگی شهرداری نیز به سهم خود در بخش پیشگیری ورود کرده و فعالیت‌های خود را در ستاد حاشیه شهر دنبال می‌کند و کارآفرینی نیز برای افراد معتاد در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

5 هزار کارتن خواب در مشهد و معضل پاس‌کاری نهادها

«کارتن خواب‌ها در مشهد حدود ۵هزار نفر را شامل می‌شوند» این آماریست که روزنامه شهرداری مشهد اعلام می‌کند اما بواقع آن‌گونه که باید تمهیدات لازم برای سامان‌دهی آنان صورت گرفته است؟! جایگاه بهزیستی و وزارت بهداشت در این راستا کجاست و چه خدمات و حمایتهایی انجام می دهند؟!

اگر از اقدامات کج دارمریز که در این سال‌ها برای جمع‌آوری و سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها صورت گرفته است و اتفاقا شهرداری مشهد در سالیان اخیر، فشار کم کاری بسیاری دیگر از نهادها را نیز در این زمینه با احیای مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان با عنوان خانه سبز کشیده و خدمات خوبی داشته، بگذریم، متاسفانه در زیر آسمان این شهر بسیارند افرادی که حتی قدرت اجاره یک سقف برای سکونت خود را ندارند و مجبورند از این پارک به آن پارک بروند و در گوشه و کنار شهر جایی را برای خواب پیدا کنند و البته به طور حتم همه آنها نیز گدا یا متکدی نیستند!
همچنین تحقیقات نشان می دهد که عمده متکدیان یا کارتن خوابهای مشهد ، غیر مشهدی هستند و وجه اشتراک اکثر آنها فقدان پایگاه اجتماعی مناسب و خانواده همراه و مطمئن و اعتیاد و بیکاری است.
حسینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: بحث کارتن‌خواب‌ها و بحث سامان‌دهی آنان در کمیسیون اجتماعی و همچنین شورای تامین مطرح شده است و مصوباتی را نیز در پی داشته که براساس آن دستگاه‌های متولی هرکدام ماموریت خاص خود را پیدا کرده است.
وی با اشاره به نامه وزارت کشور درخصوص تاکید بر سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها در شهرها افزود: براین‌اساس ما در استانداری بخشنامه‌ای را تهیه کردیم و به تمامی فرمانداران ابلاغ کردیم که در این راستا با نهادهای ذی‌ربط نشست‌های بین دستگاهی برگزار کرده و در جهت سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها اقدام کنند.
حسینی به نقش اداره کل بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و... در این خصوص اشاره کرد و متذکر شد: وجود گرم‌خانه‌ها در شهر از مهم‌ترین راه‌های سامان‌دهی کارتن‌خواب‌هاست که باید درجهت تقویت آن‌ها تلاش بیشتری صورت بگیرد.

جایگزینی نگاه اجتماعی با نگاه امنیتی
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال شهرآرا که «هر سال اقدامات مختلفی درخصوص سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها در شهر صورت می‌گیرد اما خروجی مورد انتظار حاصل نمی‌شود، برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه‌ها امسال آیا برنامه‌ریزی متفاوت از سال‌های گذشته است؟» اظهار کرد: اولین تفاوت برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این است که این موضوع از سوی وزارت کشور مورد تاکید قرار گرفته و به ما ابلاغ شده است. متاسفانه در گذشته نگاه به کارتن‌خواب‌ها، نگاه امنیتی بود که خوشبختانه امروز این نگاه تغییر پیدا کرده است و به آن به‌عنوان یک معضل اجتماعی نگریسته می‌شود.
حسینی به فعالیت‌های خانه سبز در حوزه جمع‌آوری و نگهداری از متکدیان و همچنین گرم‌خانه‌هایی که در شهر مشهد فعال هستند اشاره کرد و در ادامه گفت: ما به‌سمت تشکل‌های مردم‌نهادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، پیش‌رفته‌ایم و از حضور آنان استقبال
می‌کنیم.

مشکل هماهنگی بین دستگاهی است
این مقام مسئول همچنین درخصوص اینکه وجود چند دستگاه متولی آیا باعث ایجاد بوروکراسی و پاس‌کاری دستگاه‌ها نمی‌شود؟ تصریح کرد: یکی از آفت‌هایی که وجود دارد این است که هر مشکلی پیش می‌آید، فکر می‌کنیم باید ساختار جدیدی شکل بگیرد درحالی که به ساختاری جدید نیازی نداریم، بلکه مشکل هماهنگی بین دستگاهی است که در این راستا تمامی نهادهای متولی موظف به هماهنگی با یکدیگر شده‌اند.
حسینی با توجه به آمار رو به افزایش کارتن‌خواب‌ها، تنها راه‌برون رفت از این وضعیت را کار فرهنگی به‌معنای واقعی نه صرف شعار دانست و گفت: برای برون‌رفت از این وضعیت باید کار فرهنگی کرد البته نه اینکه صرفا شعار بدهیم بلکه به‌واقع در این راستا گام نهاد و به فضاسازی در این خصوص پرداخت. کمپین پارک عاری از دخانیات از جمله طرح‌های فرهنگی است که تاکنون تاثیر بسزایی
داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار