مجری طرح‌های آبرسانی شرکت آب‌ منطقه‌ای اردبیل گفت: آب شرب اردبیل آلودگی میکروبی و شیمیایی ندارد.
کد خبر: ۱۳۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷ 26 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جبرائیل رمضانی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه بعد از بازدید از طرح‌های آبگیرهای شرب اردبیل، پمپاژ موقت شناور و شفت‌های در حال اجرای پروژه آبرسانی اردبیل از سد یامچی اظهار کرد: طرح احداث آبگیر ثقلی و تونلی آب شرب اردبیل از چند سال پیش طراحی و آغاز شده و هدف اصلی این است تا سد یامچی که با هدف کشاورزی احداث شده بود و بنا به ضرورت در حوزه شرب مورد بهره‌برداری قرار گرفت، کیفیت آب مطلوب‌تر و بهتری را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما در سال‌های اخیر دو پروژه مهم را در این حوزه اجرا کردیم که اولی پروژه کوتاه مدت احداث ایستگاه پمپاژ موقت شناور با هدف برداشت آب از سطح رویه سد بود که به مدت سه سال اجرا شد اما به دلیل هزینه‌بر بودن این پروژه و انرژی‌بر بودن آن تصمیم گرفته شد تا پروژه جدیدی اجرا شود که این پروژه احداث آبگیر ثقلی و تونلی آب شرب اردبیل بود که در مراحل مختلف این پروژه در حال اجراست.

مجری طرح‌های آبرسانی شرکت آب‌ منطقه‌ای اردبیل گفت: در همین زمینه چهار شفت شامل یک شفت اصلی و سه شفت اجرایی به قطر 12 و عمق 50، 30 و 20 متر در حال اجراست که امیدواریم با اتصال این شفت‌ها به همدیگر که عملیات اجرایی آن به سختی و با دشواری در حال انجام است، بتوانیم تا پایان امسال عملیات لوله‌رانی را نیز به انجام رسانده و در ابعاد مختلف از این بستر در برداشت منابع آب استفاده کنیم.

رمضانی افزود: در حال حاضر این پروژه‌ها از لحاظ اجرایی 50 درصد پیشرفت دارد و ما امیدواریم تا آذرماه سال 95 کلیه خطوط مربوط به مجاری آب‌آور، شفت آبگیر اعم از اجرایی و اصلی تکمیل شده و زمینه بهره‌برداری از این پروژه‌ها با هدف بهبود کیفی آب شرب اردبیل فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تاکنون برای احداث این پروژه هشت میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز 15 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

رمضانی با بیان اینکه اجرای این پروژه برای اولین بار در کشور با سختی‌ها و مشکلات متعدد در حال اجراست، اضافه کرد:‌ با توجه به استثنا بودن سد یامچی که به مقصد تأمین آب شرب احداث نشده بود، تصمیم گرفته شد تا این تأسیسات اجرایی شود تا بستر ارتقا کیفی آب شرب فراهم آید که قطعاً احداث این پروژه‌ها در سد یامچی الگویی برای سایر شرکت‌هاست تا از این طرح بهره‌برداری کنند.

وی تلاش کارگران و سختی کار را در عملیاتی شدن این پروژه یادآور شد و ادامه داد: باید همه ما با توجه به این سختی‌ها و دشواری‌ها قدر آب شرب و مصرف بهینه آن را بدانیم و سعی کنیم از این منبع عظیم خدادادی بیشتر استفاده کنیم.

رمضانی گفت: ما برای اولین بار در سطح خاورمیانه و کشور موفق شدیم در احداث ایستگاه‌های پمپاژ و شناور یک سازه 10 تنی را به مانند تخته روی آب شناور کنیم که ما با استفاده از توان مهندسی شرکت آب منطقه‌ای و محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحی و اجرای این پروژه شدیم.

وی افزود: ما تراز برداشت آب را تا 37 متر تقلیل داده و با استفاده از شیوه‌های جدید سازه مناسب‌تر و تأمین کابل ضد آب با استفاده از تکنولوژی‌ داخلی در اجرای این پروژه صرفه‌جویی کرده و هزینه‌ها را به حداقل رساندیم تا با چهار میلیارد تومان اعتبار عملیات اجرایی این پروژه به انجام برسد.

مجری طرح‌های آبرسانی شرکت آب‌ منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه در 30 سال آینده جمعیت شهر اردبیل به یک میلیون نفر افزایش می‌یابد و نیازمند تأمین آب تا سقف 75 میلیون متر مکعب هستیم، تصریح کرد: در افق 1425 با افزایش جمعیت اردبیل، اگر از هم اکنون به فکر تأمین منابع آب نباشیم و مردم نیز در مصرف آب امر درست مصرف کردن را مد نظر قرار ندهند قطعاً با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم.

وی در ادامه بیان کرد: ما در حال حاضر از طریق تصفیه‌خانه آب اردبیل یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه آب شرب اهالی اردبیل را تأمین می‌کنیم و تنها 350 لیتر در ثانیه برداشت آب از چاه‌های زیرزمینی در دشت زرناس و برخی مناطق شهری انجام می‌شود.

رمضانی ادامه داد: این میزان مصرف در فصل تابستان با افزایش جمعیت به 2.200 لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد که ضروری است مدل دوم تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل احداث و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر از هم اکنون به فکر ساخت این تصفیه‌خانه نباشیم قطعاً تا سال 96 با کمبود آب در شهر اردبیل روبه‌رو می‌شویم و ما بارها تاکید کردیم که برای احداث این تصفیه‌خانه جدید اگر کار را از امروز شروع کنیم باز هم دیر است چرا که سه تا چهار سال زمان می‌خواهد تا این پروژه به انجام برسد.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خط انتقال آب شرب به اردبیل به طول 25 کیلومتر و از طریق یک خط لوله انجام شده در حالی که نیاز به خط لوله دوم دارد تا در صورت ترمیم تأمین آب شرب مردم اردبیل با تأخیر یک هفته‌ای روبه‌رو نشود چرا که نمی‌توان مردم اردبیل را به خاطر ترمیم و تعمیر لوله آب چند روزی را معطل گذاشت.

وی افزود: برای اجرایی شدن مدل دوم تصفیه‌خانه و خط انتقال دوم 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید بدون فوت وقت عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

قبل از نجفیان در آب شرب اردبیل فقط شعار داده شده بود

مجری طرح‌های آبرسانی شرکت آب‌ منطقه‌ای اردبیل در مورد تنظیم فشار آب در سطح شهر اردبیل و اجرای شبکه زوم‌بندی اظهار کرد: ما این کار را آغاز کردیم و برای فاز سه زوم‌بندی نیز به دنبال انتخاب پیمانکار هستیم تا دهه فجر عملیات اجرای آغاز شود تا ساکنان مسکن مهر پیله‌سحران، شام‌اسبی، کوثر، دادگستری و مخابرات اردبیل مشکلی در تأمین آب شرب نداشته باشند.

رمضانی تصریح کرد: به همت داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل کارهای اساسی در تأمین پایدار آب شرب اردبیل انجام شده که یکی از این کارهای ارزشمند اجرای طرح زوم‌بندی شبکه آبرسانی داخل شهر اردبیل است که از سال 83 آغاز شده و تنها 12 کیلومتر خط انتقال اجرا شده بود که ما بعد از 10 سال آن را وصل کردیم.

وی گفت: در حال حاضر در اکثر مناطق شهر اردبیل با اجرای شبکه‌ زوم‌بندی فشار آب تنظیم شده و دیگر نیازی به پمپاژ آب در طبقات مختلف واحدهای مسکونی نیست و تلاش ما بر این است تا در یک زمانبندی مشخص تمام مناطق شهر از آب یکنواخت با فشار مناسب استفاده کنند.

آب گورگور به اردبیل می‌رسد

رمضانی در مورد انتقال آب چشمه گورگور به اردبیل نیز افزود: در قالب قرارداد بیع متقابل یک پیمانکار عملیات انتقال آب از چشمه گورگور سرعین را به اردبیل انجام می‌دهد تا با تأمین اعتبار ملی، استانی و رفع معارض‌های محلی و اجتماعی بالاخره آب چشمه گورگور به اردبیل برسد.

وی بیان کرد:‌ قرار است بعد از انتقال آب گورگور به اردبیل در 100 نقطه شهر از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان به شکل الکترونیکی آب به قیمت مناسب بین مردم توزیع شود که قطعاً با صرفه‌تر از آب شرب عرضه شده در بطری است.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پیمانکار مصمم است تا ظرف یک سال عملیات اجرایی انتقال آب گورگور به اردبیل را به انجام برساند که امیدواریم این امر زمینه تأمین آب شرب مردم را فراهم کند.

وی در مورد آلودگی آب اردبیل ادامه داد: آب اردبیل هیچ‌گونه آلودگی میکروبی و شیمیایی ندارد و به یقین از سلامت کافی برخوردار است.

رمضانی ضرورت توجه مسئولان را به ارتقا آب شرب اردبیل یادآور شد و گفت: از شخص استاندار اردبیل گرفته تا دیگر مسئولان به ارتقا کیفیت آب شرب اردبیل اعتقاد و ایمان راسخ دارند و تلاششان بر این است تا مشکلات احتمالی در این حوزه برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار