متخصص بیماری‌های عفونی استان اردبیل نسبت به شیوع موج جدید کرونا در سطح جامعه هشدار داد و بر لزوم تزریق واکسن و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه جدید اومیکرون تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲ 03 January 2023

دکتر شهرام حبیب زاده در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به خیز جدید ویروس کرونا در بیشتر کشورها گفت: هم‌اکنون شاهد طغیان ویروس کرونا هستیم و در کشور ما هم چند مورد ابتلا از سویه جدید این ویروس گزارش شده و ممکن است خیز جدید را در کشور شاهد باشیم.

وی قدرت انتشار سریع را از علائم مهم سویه جدید کرونا ذکر کرد و افزود: این سویه نیز با علائمی مانند سایر سویه‌ها از جمله تب، لرز، گلودرد، علائم تنفسی فوقانی، تنگی نفس، تهوع، اسهال، استفراغ و سایر علائم تنفسی همراه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه هم‌اکنون در ایران واکسن برکت پلاس بیشتر علیه سویه جدید اومیکرون تاثیر دارد، اظهار کرد: به شهروندان توصیه می‌شود که از هر واکسن در دسترس تزریق کنند.

وی با بیان این که در موج هفتم شیوع کرونا، میزان درگیری ریوی و مرگ و میر در افراد واکسینه شده پایین بود و واکسیناسیون به عنوان اولین حفاظت کننده در مرگ و میر عمل کرد، گفت: کسانی که ۲ دُز واکسن را تزریق کرده‌اند و دارای بیماران زمینه‌ای هستند، حتما دُز یادآور سوم و چهارم را به فاصله ۶ ماه از تزریق دز قبلی دریافت کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: کسانی که دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، ایمن‌تر از سایر افرادی هستند که هنوز اقدام به این کار نکرده‌اند و بر این اساس لازم است که تزریق واکسن در کنار سایر توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

وی بر ضرورت استفاده از ماسک تاکید و بیان کرد: زدن ماسک به شکل موثری از ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی از جمله آنفلوانزا و کرونا جلوگیری می‌کند و بر این اساس، شهروندان باید استفاده از ماسک را جدی گرفته و با این کار هم در راستای سلامت خود و هم در سلامت خانواده و جامعه بکوشند.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تعطیلی ۲ ساله مدارس را باعث محدود شدن چرخه انتقال ویروس در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: بعد از بازگشایی مدارس، شاهد تنوع زیاد ویروس در جامعه با چرخه انتقال سریع‌تر هستیم و این ویروس‌ها بیشتر در کودکان و دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

وی از مردم خواست تا در صورت بروز علائم اولیه ابتلا به کرونا در منزل استراحت کنند و حتی بعد از رفع علائم نیز از ماسک استفاده کنند.

دکتر حبیب زاده، شستن دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و اماکن پرازدحام، رعایت تهویه در اتاق و فضای بسته، استفاده از ویتامین سی و میوه‌‎های حاوی این ویتامین از قبیل پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی و عدم استفاده از مواد محرک سیستم تنفسی و همچنین توجه به توصیه‌های بهداشتی را از جمله موارد مقابله با شیوع و مقابله با سویه جدید کرونا در جامعه ذکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار