نمین- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: نقش جوامع محلی در کاهش خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع نباید نادیده گرفته شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲ 30 June 2022

به گزارش تابناک اردبیل، هاشم میرزانژاد بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه برگزاری مانور مقابله و اطفای حریق در جنگل فندقلو شهرستان نمین با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و خدمات‌رسان اظهار کرد: سالانه شاهد وارد شدن خسارات فراوان و هنگفتی به مزارع و جنگل‌های بومی و محلی در اردبیل هستیم که در این بین برگزاری مانورهای آمادگی مقابله با آتش‌سوزی ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان و ورود گردشگران به مناطق گردشگری و به ویژه جنگل‌ها باید مدیریت شوند، تصریح کرد: با آغاز فصل تابستان و با هدف مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها، مانور اطفای حریق در جنگل فندقلوی نمین برگزار می‌شود تا در کنار آمادگی تیم‌های واکنش سریع محیط زیست، مردم و جوامع محلی نیز با زوایای این خسارات آشنا شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به تشکیل اکیپ واکنش سریع مهار آتش در شهرستان نمین گفت: با توجه به اینکه همه ساله شاهد آتش‌سوزی در اغلب جنگل‌ها و مراتع سطح استان هستیم، ضروری است تا به منظور آمادگی محیط‌بانان و عوامل اجرایی محیط زیست، همه ساله این مانور برگزار شود.

میرزانژاد ارزیابی توانایی‌های کارکنان اجرایی محیط زیست و محیط‌بانان، بررسی امکانات لازم به منظور پیشگیری از وقوع حریق، چگونگی مدیریت بحران در هنگام حریق، فراهم کردن تجهیزات در شرایط اضطراری و تلاش برای رفع نواقص احتمالی را از جمله اهداف برگزاری این مانور عنوان کرد.

وی نقش جوامع محلی و بومیان منطقه را در کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها مهم ارزیابی کرد و افزود: آمادگی و آموزش پرسنل در کاهش خسارات و تلفات ناشی از هرگونه حوادث امری حیاتی است که نباید از آن غفلت شود.

میرزانژاد یکی از مصادیق پدافند غیرعامل را آمادگی به هنگام وقوع آتش‌سوزی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان با برگزاری سناریوهای فرضی آمادگی عوامل در مواقع حوادث را افزایش داد.

وی با بیان اینکه آمادگی روحی و روانی و حفظ آرامش در مقابله با آتش‌سوزی ضروری است، اضافه کرد: آموزش‌های لازم و نحوه کار با ادوات و تجهیزات اطفای حریق در این مانور ارائه شد.

میرزانژاد با اشاره به نقش جوامع محلی در کاهش خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، بیان کرد: جوامع محلی نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی و اطفای حریق دارند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: آتش زدن پسماندهای مزارع کشاورزی، روشن کردن آتش از سوی چوپان‌ها و گردشگران از عوامل مهم آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان اردبیل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار