مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از اختصاص چهار میلیارد ریال برای بازسازی بنای تاریخی "شاطیر گونبذی" در روستای سوما شهرستان اردبیل خبرداد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴ 09 April 2022

به گزارش تابناک اردبیل، نادر فلاحی در این باره گفت: این بنا در روستای سوما در نزدیکی شهر اردبیل قرار دارد و بسیاری از هنرمندان و اهالی در مورد بازسازی و حفاظت از این بنا پیگیر بودند که امسال توانستیم اعتباری را برای بازسازی این بنا تخصیص دهیم.

او تاکید کرد: در کنار بازسازی این بنای تاریخی برای ایجاد زیرساخت‌ها از ظرفیت سایر دستگاه‌های مسئول از جمله دهیاری و بنیاد مسکن نیز استفاده می‌کنیم تا این منطقه به قطب جدید گردشگری تبدیل شود.

فلاحی با اشاره به اهمیت پیگیری‌ و مطالبه‌گری شهروندان در مسائل این چنینی، بیان کرد: بازسازی‌ این بنا از مطالبات اهالی هنر بود که ما در راستای ارج نهادن به این مطالبه‌گری اعتبار بازسازی این بنا را به دفتر فنی اداره کل ابلاغ کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل ادامه داد: در سال‌های گذشته با توجه به اعتباراتی که در اختیار اداره کل قرار داشت اولویت بر احیا و مرمت آثار ملی و جهانی واقع در استان گذاشته شد و امسال برای پروژه‌های جدید نیز اعتبار تخصیص یافت.

اصغر جاوید، تهیه کننده و کارگردان سینما نیز که مطالبه‌گر اصلی در موضوع بازسازی بنای تاریخی شاطیر گونبذی بود گفت: هدف از مطالبه‌گری در خصوص این بنای تاریخی حفاظت از هویت و میراث فرهنگی منطقه است.

وی افزود: در صورت بازسازی این بنا و تامین زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران، روستای سوما و بنای تاریخی شاطیر گونبذی می‌تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار