رئیس جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در قالب کشاورزی قراردادی و سفارشی بیش از ۸ هزار هکتار از اراضی مستعد شمال استان به کشت گندم و کلزا اختصاص یافته است.
کد خبر: ۱۰۲۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷ 12 January 2022

به گزارش تابناک اردبیل، خلیل نیکشاد در این باره اظهار کرد: در سال اول اجرای این طرح ما کار را در مغان و با کشت سفارشی گندم و کلزا به عنوان محصول استراتژیک آغاز کردیم تا کشاورزان با عقد قرارداد بتوانند کشت و زرع به موقع خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح قرارداد مابین زارعین و شرکت‌های تعاونی روستایی منعقد شده تا بر اساس مفاد تعهد طرفین اجرای طرح را به شکل مطلوب شاهد باشیم که در این زمینه رضایت کشاورزان در حال حاضر مطلوب و مناسب ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اجرای این طرح را کمک و حمایت از کشاورزان در تولید محصولات استراتژیک به ویژه ۲ محصول با ارزش گندم و کلزا اعلام کرد و گفت: در این قرارداد که به صورت مکتوب نوشته شده تعاون روستایی متعهد شده تا در اراضی دیم و آبی استان تأمین بذر و سایر نهادها به ویژه کود و سموم را انجام داده تا کشاورزان در مرحله کشت با مشکلی روبه‌رو نشوند.

نیکشاد افزود: در کنار این خدمات، برای زارعین پاداش بهره‌وری نیز در نظر گرفته شده که این پاداش بهره‌وری در صورت افزایش تولید به ازای هر هکتار ۵ درصد مبلغ تشویقی و ترغیبی نیز به حساب کشاورزان در زمان برداشت محصول واریز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: آزمایش خاک، تغذیه مناسب گیاه، خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و پوشش بیمه‌ای محصولات نیز از دیگر مزایای اجرای طرح کشاورزی قراردادی است که قطعاً این بسته‌های حمایتی و تشویقی در جهت پشتیبانی از زارعین است.

نیکشاد اضافه کرد: در این طرح کشاورزان بدون اینکه ریالی پرداخت کنند خدمات مطلوب و مناسب یاد شده را دریافت کرده و در زمان برداشت محصول و تحویل آن به مراکز خرید به قیمت تضمینی مبالغ مورد نظر از حساب کشاورزان کسر خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورتی که کشاورزان نیاز به آزمایش خاک داشته باشند، این کار با نمونه‌برداری و آزمایش خاک به شکل علمی و کارشناسی انجام می‌شود و تمام هزینه‌ها نیز در زمان برداشت محصول از حساب کشاورزان کسر خواهد شد.

نیکشاد ادامه داد: اجرای این طرح به نفع کشاورزان هم در زمان کاشت و هم زمان برداشت و خرید تضمینی محصولات است و امیدواریم کشاورزان بهترین استفاده را از اجرایی شدن این طرح ببرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در سطح استان اقدامات مؤثر برای مشارکت دادن کشاورزان در اجرای این طرح دیرهنگام شروع شده ولی برای سال‌های آینده می‌توانیم این طرح را در ابعاد گسترده توسعه داده و گسترش بدهیم.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار