معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: میزان فرسایش خاک در کشور سالانه به ۹ تن در هکتار رسیده است.
کد خبر: ۱۰۱۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 06 December 2021

 

به گزارش تابناک اردبیل، احمد ابراهیم زاده در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی اظهارکرد: هم‌اکنون طبیعت به اندازه‌ای تخریب شده که نظم و تعادل آن به هم ریخته است.

وی افزود: تا زمانی که آبخیزداری مردم محور نباشد در زمینه صیانت و حفاظت از آن نتیجه نخواهیم گرفت.

وی بر لزوم حفظ، احیا، اصلاح ، توسعه و بهره‌برداری از خاک تاکید کرد و گفت: متولی حوزه حفظ آب و خاک در کشور مشخص نیست و هر کس در این مورد ساز خود را می‌زند و در کشور ما هنوز قانون آبخیزداری وجود ندارد.

فرسایش خاک در کشور سالانه به ۹ تن در هکتار رسید

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: از سال ۲۰۰۲ با توجه به اهمیت موضوع، پنج دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده و از سال ۲۰۱۴ فائو این روز را به عنوان یک روز رسمی در تقویم خود قرار داده است.

دکتر اکبر قویدل افزود: امنیت غذایی و کشاورزی ۲ ویژگی حیاتی برای یک جامعه مستقل است و تمامی کشورهای پیشرفته روی این مساله تمرکز کرده‌اند و دنبال آن هستند که مواد غذایی را خودشان تولید کنند.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب با شوری خاک ارتباط تنگاتنگی دارد، اظهارکرد: برای مشکل آب راهکارهایی وجود دارد هر چند این راهکارها گران قیمت هستند اما مشکل خاک غیر قابل حل است و اگر خاک را تخریب کنیم، نمی‌توانیم جایگزینی برای آن پیدا کرده یا از جای دیگری آن را تامین کنیم.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: فرسایش خاک در کشور ما ۴ برابر متوسط جهانی است و جبران فرسایش خاک به صدها سال زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: برگزاری این چنین نشست‌هایی موجب توسعه و تعالی کشاورزی می‌شود.

خلیل نیکشاد افزود: بخش کشاورزی در کشور از کشاورزی هوشمند دور افتاده است که باید نگاه هوشمندانه به کشاورزی داشته باشیم و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه خاک بستر حیات است، ادامه داد: کشاورزی را موتور محرک سایر بخش‌های اقتصادی قلمداد می‌کنند زیرا همه آن بخش‌ها نیروی رانشی خود را از کشاورزی می‌گیرند.

در این همایش دکتر فرانسیس مارتین از دانشگاه گرانادا اسپانیا سخنران کلیدی این همایش بود که به صورت آنلاین سخنرانی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار