ابلاغ مصوبه‌های سفر رئیس جمهوری، تشکیل ستاد پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، افزایش مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست، رفع تصرف ۷۶۳ هکتار از اراضی ملی، معرفی برگزیدگان چهارمین دوره کتاب سال و توسعه واحدهای بومگردی از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری هفته گذشته در استان اردبیل است.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ 20 November 2021

مصوبه‌های سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل ابلاغ شد

به گزارش تابناک اردبیل، سی‌ام مهرماه هشتمین سفر دولت به استان اردبیل انجام شد که ۱۰۰ مصوبه از جمله ۲۴ مورد مربوط به حوزه زیربنایی، هشت مورد در حوزه صنعت و معدن، سه مورد در حوزه نفت و انرژی،  هشت مورد در حوزه آب و خاک کشاورزی و پنج مورد در حوزه اشتغال بود.

همچنین ۱۶ مورد در حوزه بهداشت و درمان، ۲۱ مورد در حوزه فرهنگی و آموزشی و ۱۵ مورد در حوزه رفاه و تامین اجتماعی از جمله مصوبه‌های هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری به اردبیل بود.

استاندار اردبیل از ابلاغ کلیه مصوبات سفر ریاست جمهوری به این استان با امضای معاون اول رئیس جمهوری به وزارت‌خانه‌های مربوطه خبر داد و اظهار کرد: مدیران بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی باید این ابلاغیه را از مرکز پیگیری کنند تا اعتبارات سال جاری در فرصت باقی مانده تخصیص و تحقق یابد.

 سید حامد عاملی در نشست پیگیری مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری افزود: بیشتر مصوبه‌های سفر از محل اعتبارات ملی بوده و باید با پیگیری لازم در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به مجلس ارایه شود.

وی بیان کرد: تکمیل پروژه‌های زیرساختی از قبیل طرح‌های کشاورزی، صنعتی، عمرانی، فرهنگی و گردشگری در این مصوبه‌ها منظور شده و مدیران دستگاه‌های مربوطه در تحقق آن تعلل نکنند.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه تعهدات بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای سال جاری باید در سه ماه آینده تحقق یابد، تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل کاری در استان محدود است مدیران اجرایی با پیگیری مصوبات ابلاغ شده بستر را برای فصول کاری آماده کنند تا در حین اجرا با مشکل برخورد نکنند.

ستاد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشکیل می‌شود

اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه به شمار می‌رود؛ به طوری که پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای هشت میلیون نفر گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی بود.

این استان که جاذبه‌هایی مانند پل معلق مشگین‌شهر، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی، پیست اسکی آلوارس و سرعین به عنوان شهر چشمه‌های بهشتی دارد، پیش‌تر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری‌های اقتصادی با عضویت ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در این زمینه گفت: در راستای برگزاری هر چه بهتر این رویداد بین‌المللی که نقطه عطفی مهم برای صنعت گردشگری استان اردبیل است، با پیگیری‌ها تلاش برای تامین زیرساخت‌هایی مانند تجهیز فرودگاه، احداث هتل‌ و سایر الزامات انجام شده است تا میزبانی شایسته‌ای از گردشگران خارجی صورت گیرد.

صغری فرشی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخش مهمی از صنعت گردشگری کشور در ۲ سال گذشته، از این فرصت برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان استفاده شد و توانستیم در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم.

وی بیان کرد: در سایه پیگیری این اداره‌کل و به ویژه تلاش سرمایه‌گذاران، شاهد جهش ویژه در گردشگری استان در دوران پساکرونا خواهیم بود و در آینده نه‌چندان دور اردبیل بر قله گردشگری کشور خواهد ایستاد.

مناطق تحت حفاظت محیط زیست افزایش می‌یابد

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اردبیل در حال حاضر به وسعت ۱۷۳ هزار هکتار ( ۹.۷۸ درصد مساحت کل استان) شامل چهار منطقه حفاظت شده آق داغ، نئور، انزان، مغان و اثرهای طبیعی ملی شامل کوه سبلان و غار یخکان بوده و قرار است چهار منطقه دیگر به این مناطق تحت حفاظت افزوده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این زمینه گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چهار منطقه شامل پناهگاه حیات وحش فندقلو نمین، منطقه حفاظت شده دربند مشکول‌ گیوی، پارک ملی آق‌سو خلخال و اثر طبیعی ملی منطقه فسیلی بیله‌سوار به مناطق تحت مدیریت این اداره‌کل افزوده خواهد شد.

سعید شهند با اشاره به اینکه وسعت مناطق تحت حفاظت اردبیل کمتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: با احتساب مناطق جدید، وسعت مناطق تحت مدیریت استان اردبیل به بیش از ۱۹۶ هزار هکتار (۱۱درصد از مساحت کل استان) افزایش یافته و به استاندارد ملی خواهد رسید.

وی تامین زیرساخت‌های لازم، احداث پاسگاه‌های محیط بانی و تامین نیروی محیط‌بان برای ارتقای سطح حفاظتی مناطق تحت مدیریت را از اولویت‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل عنوان کرد.

واحدهای بوم‌گردی در اردبیل توسعه می‌یابد

اردبیل به عنوان استانی گردشگرپذیر پیش‌تر تنها دارای ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی بود که ۶ پروژه جدید شامل ۴۴ اتاق و ۱۲۷ تخت نیز امسال و سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل در این زمینه گفت: ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی از مهم‌ترین برنامه‌ها در استان است؛ چرا که این اقامتگاه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی زمینه‌ساز توسعه اشتغال و درآمدزایی برای روستاییان شده و مهاجرت معکوس در این مناطق را با استفاده از صنعت گردشگری به دنبال خواهد داشت.

نادر فلاحی افزود: امسال در این راستا ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای توسعه واحدهای بوم‌گردی در این استان اختصاص می‌یابد.

وی بیان کرد: این اعتبار به صورت تسهیلات کم‌بهره صرف ایجاد مجموعه‌های روستایی استان در راستای توسعه و ایجاد واحدهای بوم‌گردی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل اضافه کرد: متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‌گردی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از این تسهیلات به معاونت سرمایه‌گذاری این اداره‌کل مراجعه کرده و با استفاده از این تسهیلات زمینه برای توسعه این گونه اقامتگاه‌ها را در استان فراهم کنند.

تولید انواع ماهی به بیش از ۱۰ هزار تن می‌رسد

اردبیل در زمینه آبزی‌پروری به عنوان استانی غیرساحلی در جایگاه هجدهم کشوری قرار دارد اما مصرف سرانه ماهی آن در حد متوسط کشوری است و هم اکنون ۵۰۰ واحد پرورش ماهی در استخرها، دریاچه‌ها، آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی در نقاط مختلف استان فعال است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل در این زمینه گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های شیلاتی پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید ماهیان در این استان به بیش از۱۰ هزار تن افزایش یابد.

سیف‌اله تیزرو با بیان اینکه استان اردبیل در حال حاضر وارد کننده ماهی است و تولید این استان کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد، اظهار کرد: تلاش شده تمام گونه‌های پرورش رایج ماهی از قزل‌آلای رنگین‌کمانی گرفته تا کپور، آمور و گونه‌های مختلف ماهیان در مراکز پرورش آبزیان تولید شود و به بازار مصرف برسد.

وی سرانه مصرف ماهی در استان را ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: با اینکه قیمت آبزیان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید بالا رفته اما اداره‌کل شیلات نهایت تلاش خود را برای افزایش تولید و مصرف سرانه انجام می‌دهد و از تولیدکنندگان حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیرکل شیلات استان اردبیل با اشاره به فعال بودن ۳۰ طرح نیمه‌تمام آبزی‌پروری و یا راکد، اضافه کرد: طرح‌های خوبی مانند ایجاد شهرک ماهیان زینتی در راستای ساماندهی مراکز و کارگاه‌های فعال با قابلیت اشتغال‌زایی برای ۴۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون قطعه در روستای سامیان و همچنین پرورش ماهیان خاویاری در شمال استان در دست اقدام است.

چهار هزار فرصت شغلی ایجاد شد

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: امسال از مجموع ۱۷ هزار سهم ایجاد اشتغال منظور شده برای استان، چهار هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

بهروز رحیم‌زاده چهارشنبه‌شب در آئین معارفه رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خلخال اعلام کرد: این تعداد اشتغال ایجاد شده ۲۳ درصد از مجموع تعهد اشتغال در نظر گرفته شده این استان است.

وی از افزایش ۶.۵ برابری میزان تسهیلات ایجاد اشتغال خانگی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: مجموع تسهیلات اعتباری در این زمینه پارسال  ۵۰ میلیارد ریال بود که این مقدار  به ۳۳۰ میلیارد ریال در سال‌جاری افزایش یافته است. 

 رحیم زاده اظهار کرد: حمایت تسهیلاتی لازم از واحدهای تولیدی دانش بنیان و فناور با رویکرد تبدیل علم به ثروت و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل توسعه فرهنگ کارآفرینی را راه کار خروج از معضل بیکاری دانست و گفت: در دنیای مدرن امروز موضوع کارآفرینی و نقش کارآفرینان به عنوان متولیان اصلی ایجاد اشتغال پایدار و مولدان ثروت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

بیش از ۲۳ هزار نفر در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کردند

با توجه به نیاز مبرم مردم و کمبود مسکن در استان اردبیل در قالب طرح جهش تولید قرار است سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی و در چهار سال آینده ۸۰ هزار واحد مسکونی در این استان ساخته شود که در ابتدای کار ساخت چهار هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل در این زمینه گفت: از زمان آغاز ثبت‌نام طرح جهش تولید مسکن تاکنون ۲۳ هزار۵۴۸ نفر در استان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

شهرام باباخانی اظهار کرد: ثبت‌نام برای متقاضیان در سایت ثمن (سامانه جهش تولید مسکن) در حال انجام بوده و افراد فاقد مسکن که تاکنون از مزایای زمین، مسکن و وام دولتی استفاده نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه در این طرح ملی ثبت‌نام کنند.

وی افزود: در کنار سبز بودن فرم ج متقاضیان باید ۵ سال سابقه سکونت را در شهرهای ثبت‌نامی را داشته باشند و تأهل و  ارائه سایر مدارک نیز از الزامات این کار است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه بعد از پالایش متقاضیان مشخصات افراد واجد شرایط از طریق سامانه ثمن اعلام خواهد شد، گفت: ثبت‌نام در این مرحله به صورت اینترنتی است و در همه شهرستان‌های استان متقاضیان مسکن و افراد فاقد سرپناه می‌توانند بدون محدودیت در این طرح ثبت‌نام کنند.

باباخانی درباره  تأمین زمین رایگان برای اجرای این پروژه افزود: کلیه دستگاه‌های دولتی که زمین در اختیار دارند، موظف شدند برای اجرای این طرح آن را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند و در کنار آن متقاضیان در دوره اجرای طرح باید آورده ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی تأمین کنند.

وی وام پرداختی به متقاضیان طرح جهش تولید مسکن را ۳۵۰ میلیون تومان از سوی بانک مسکن اعلام کرد و ادامه داد: واجدین شرایط در مهلت تعیین شده باید آورده خود را پرداخت کرده و در کنار آن به تناسب پیشرفت پروژه، پرداخت تسهیلات نیز به انجام می‌رسد.

بیش از ۲۷ هزار بیمار دیابتی بالای ۳۰ سال شناسایی شدند

دیابت یک بیماری جدی و طولانی ‌مدت است که در صورت کنترل نشدن صحیح، منجر به بروز عوارض و ناتوانی و مرگ مبتلایان می‌شود؛ چنان که برابر اعلام مراجع رسمی، سالانه ۴.۵ میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل در این زمینه گفت: تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار نفر بیمار دیابتی با عوارض جدی و نیاز به درمان در جمعیت بالای ۳۰ سال استان اردبیل شناسایی شده است.

محمد جعفرزاده افزود: انتظار می رود که شهروندان استان اردبیل برای بررسی ابتلای به دیابت در زمان مناسب اقدام کرده و با دریافت خدمات و کنترل پیشرفت بیماری، از عوارض جبران ناپذیر دیابت جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: مدیریت دیابت نیازمند مراقبت، کنترل و درمان روزانه و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و آموزش مداوم است و با توجه به پاندمی کووید.۱۹ کنترل بیماری دیابت در مبتلایان به دیابت بیش از پیش اهمیت دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل یادآور شد: طبق آخرین آمار رسمی، بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال ایران مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۷۵ درصد آنها از بیماری خود آگاهی دارند.

۷۶۳ هکتار از اراضی متصرفی به بیت‌المال برگشت

استان اردبیل ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومترمربع مساحت دارد که اراضی ملی آن به ۹۷۳ هزار هکتار می‌رسد و تا کنون برای بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از این اراضی، تثبت مالکیت انجام و سند به نام دولت دریافت شده است؛ اما با این حال روند دست‌اندازی و تصرف این اراضی از سوی افراد ناآگاه و سودجو همچنان ادامه دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل در این زمینه گفت: ۷۶۳ هکتار از منابع طبیعی و اراضی ملی تخریب و تصرف شده با اهتمام دستگاه قضایی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در سال‌جاری به بیت‌المال بازگشت داده شده است.

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی اظهار کرد: ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از تخریب، تصرف و تعرض به بیش از سه هزار و ۲۲۳ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در استان اردبیل پیشگیری به‌عمل آمده است.

وی با تشریح اهمیت صیانت و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی بر لزوم اجرای سریع، دقیق و جامع مصوبه‌های شورای حفظ از حقوق بیت‌المال از سوی دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل تاکید کرد و افزود: توجه بیش از پیش به مقوله پیشگیری، همچنان که در سند تحول قضایی نیز به آن پرداخته شده است، بسیار ضرورت دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل از تشکیل کارگروه ویژه برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز خبر داد و بیان کرد: فعال شدن این کارگروه و عضویت دادستان‌ها در آن هم‌افزایی، همکاری و هماهنگی بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی با دستگاه قضایی در پیشگیری و برخورد با متخلفان در این عرصه را رقم خواهد زد.

استان اردبیل آزمونه راه اندازی مدارس معارف اسلامی کشور می‌شود

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه اردبیل آزمونه (پایلوت) راه‌اندازی مدارس معارف اسلامی در کشور می‌شود، گفت: راه‌اندازی اینگونه مراکز آموزشی در تربیت و پرورش دانش‌آموزان موثر است.

سید حامد عاملی در نشست با مشاور رئیس و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مجموعه استانداری و دستگاه‌های اجرایی اردبیل برای رشد و تعالی آموزشگاه‌های اسلامی و معارف دینی نهایت همکاری را با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باورهای دینی در دوران نوجوانی شکوفا می‌شود و یکی از اهداف ما شکوفا کردن رفتارهایی متناسب با متون آموزشی و اسلامی در مقاطع تحصیلی در نوجوانان است باید در این رابطه برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

استاندار اردبیل بیان کرد: تعلیم و تربیت صحیح آگاهی و دانایی را به دنبال داشته و در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش اساسی دارد، در حقیقت تعلیم و تربیت رهایی انسان از جهالت بوده که رهایی از بی‌سوادی نیز خود یک توسعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل در شاخص های فرهنگی و اقتصادی باید پیشرفت کند، اضافه کرد: با صرف هزینه های کلان در حوزه فرهنگ و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی آن طور که باید پیشرفتی حاصل نشده در این حیطه آماده همکاری با مراکز علمی و دانشگاه ها هستیم.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل در روزهای پنجم تا هفتم آذر ۱۴۰۰ خبر داد.

عبدالله بحرالعلومی با بیان اینکه هنرمندان و گروه‌های نمایشی استقبال خوبی از این دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل داشته اند، گفت: ۲۵ نمایش از شهرستان‌های اردبیل، گرمی، مشگین‌شهر، خلخال، بیله‌سوار و پارس‌آباد متقاضی حضور در این رویداد هستند.

وی افزود: روح‌الله حبیب‌زاده، بهرام پوردنیا و صمد واحدی‌زاده از هنرمندان تئاتر استان اردبیل با صدور ابلاغی از سوی جاوید رخشانی، دبیر این دوره از جشنواره به عنوان اعضای شورای انتخاب بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل انتخاب شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: جشنواره تئاتر استانی ویترین هنرهای نمایشی است و بر این اساس شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی جشنواره با برگزاری نشست‌های منظم و برنامه‌ریزی مناسب زمینه را برای حضور گروه‌های هنری فعال در این رویداد مهم فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت، اضافه کرد: این جشنواره بستر مناسبی است تا گروه‌های نمایشی با همدلی و رفاقت، آخرین تولیدات نمایشی خود را در معرض قضاوت هیات داوران و دید هنرمندان و هنردوستان قرار دهند.

آثار برتر چهارمین دوره کتاب سال اردبیل معرفی شد

در چهارمین دوره انتخاب کتاب سال استانی اردبیل که شامل کتاب‌های انتشار یافته در سال‌های ۸۸ و ۹۹ بود، ۱۱۵ عنوان در موضوعات ده‌گانه رده‌بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شده است.

پس از داوری مرحله اول ۲۰ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافته که پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر از سوی دست‌کم ۲ نفر از داوران، پنج عنوان کتاب برگزیده و ۹ عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند.

در آیین چهارمین دوره کتاب سال اردبیل، اثر "ابزار دقیق در پزشکی" تألیف ناتاراجان،آر، آناندا به ترجمه بابک رضایی افشار از انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در بخش علوم کاربردی (علوم پزشکی)، کتاب "کاربرد تنظیم کننده‌های رشد گیاهی در کشت بافت" تالیف کامران مرادی از انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در بخش علوم کاربردی (مهندسی کشاورزی و دامپروری)  بعنوان آثار برگزیده چهارمین دوره کتاب سال استان اردبیل معرفی شدند.

همچنین کتاب "رد انگشت‌های اصلی نوشته حسین قربان‌زاده خیاوی از انتشارات سوره مهر تهران در بخش ادبیات (نثر معاصر)، کتاب "دیده رگین خومپارالار" نوشته رضا کاظمی از انتشارات ایلقار تبریز در بخش ادبیات (نثر معاصر ترکی) و کتاب "بیزیم‌ده باغچادا قاروار" سروده مهدی میرزارسول‌زاده از انتشارات ساوالان ایگیدلری در بخش ادبیات (شعر معاصر ترکی) به عنوان آثار برگزیده این دوره انتخاب شدند.

حدود ۹۰۰ عنوان کتاب در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در استان اردبیل به چاپ رسیده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار