فرماندار اردبیل گفت : پروژه پایاب سد در حال اجرای پیله سحران برای تکمیل به ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷ 17 November 2021

مسعود امامی یگانه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون برای اجرای این سد ۲۰۰میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن نیازمند ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار می‌باشد که در سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل تامین اعتبار این پروژه مصوب شده است.

وی گفت :خط انتقال این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که چهار هزار و ۴۰۰هکتار از اراضی روستاهای کمی‌آباد ، رضی‌آباد، آق‌بلاغ رستم‌خان و نیار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

امامی یگانه با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در اردبیل با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در دستور کار قرار گرفته است،افزود: بیش از ۱۰ محصول کم آب بر در این شهرستان به زیرکشت رفته است.

وی اظهارکرد: در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده و تاکنون ۷۰ درصد از مزارع سیب‌زمینی در این شهرستان تحت پوشش این نوع آبیاری قرار گرفته است.

فرماندار اردبیل از کشت ارقام بذر گندم کم آب‌بر خبرداد و افزود: این امر علاوه بر افزایش تولید نقش بسزایی در کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی داشته است.

امامی یگانه با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب گفت: هم‌اکنون عملیات اجرایی پوشش آبیاری نوین در چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان در دست اجراست و برای بهینه‌سازی مصرف آب و مدیریت آن بتدریج کشت محصولات با آب‌بری کم بویژه حبوبات جایگزین محصولات پرآب شده و این مهم افزایش تولید و صرفه اقتصادی برای کشاورزان را بدنبال داشته است.

وی به اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اردبیل اشاره کرد و گفت: کشاورزان برای اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند و نسبت به دریافت تسهیلات آبیاری نوین اقدام کنند.
سد پیله‌سحران اردبیل با ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل می شود

فرماندار اردبیل مدیریت مصرف آب را یادآور شد و گفت: این شهرستان در اجرای طرح آبیاری نوین جزو شهرستان‌های پیشرو بوده و روند اجرای طرح آبیاری نوین در آن مطلوب است.

امامی یگانه گفت: تفاهم‌نامه مشترکی بین آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مربوطه با استفاده از نظرات بهره‌برداران و کارشناسان در توزیع منابع آب، میزان حق آبه ،مقدار برداشت و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه اردبیل یکی از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی است، افزود: با پیگیری نمایندگان منطقه و مسئولان مربوط روند صادرات سیب‌زمینی تسهیل می‌شود تا دغدغه و نگرانی سیب‌زمینی کاران در فروش محصول برطرف شود.

فرماندار اردبیل افزایش مصرف آب در اردبیل را یادآور شد و گفت: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته و احتمال بحران کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در این شهرستان بیشتر شده است.

امامی افزود: کاهش بارندگی‌ها منجر به کاهش ذخایر سدها شده و در صورت نبود مدیریت صحیح مصرف آب با مشکل کمبود آب در این شهرستان مواجه خواهیم شد.

وی خواستار استفاده بهینه از آب توسط شهروندان شد و گفت: شهروندان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و از هدررفت آب جلوگیری کنند.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه خشکسالی بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، افزود: کشاورزان ضمن استفاده بهینه از آب در اراضی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند تا در صورت احتمال خشکسالی بخشی از خسارت ها از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران شود.

تاکنون طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان اردبیل اجرا شده است.

 
  •  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار