مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل خبر داد؛
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ذخیره کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل یک میلیون جلد کتاب است.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹ 15 November 2021

 

به گزارش تابناک اردبیل، پروانه رضا قلیزاده عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در تجلیل از کتابداران نمونه اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل صاحب ۸۱ باب کتابخانه عمومی است که ۶۴ باب آن با نظارت مستقیم نهاد کتابخانه‌های عمومی به شکل نهادی اداره می‌شود.

وی فعالیت ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی را در سطح استان با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های خدمات‌رسان فرهنگی یادآور شد و تصریح کرد: ۱۶ باب کتابخانه روستایی و یک بابا کتابخانه سیار در شهرستان بیله‌سوار به علاقه‌مندان این حوزه ارائه خدمات می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان را یک میلیون جلد اعلام کرد و گفت: این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، دینی، مذهبی و… است که با استقرار در مناطق مختلف استان با پراکنش مناسب به علاقه‌مندان حوزه کتاب خدمات ارائه می‌کنند.

رضا قلیزاده به تازه‌های نشر و ارائه خدمات مناسب به اعضای کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: کتاب‌های جدید به صورت هفتگی از طریق این بخش اطلاع‌رسانی می‌شود تا علاقه‌مندان با کتاب‌های جدید آشنا شده و استفاده بهینه را از این آثار جدید منتشر شده داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بیشترین گروه سنی که از کتاب استقبال کردند، نوجوانان بوده که ما سعی کردیم در بخش ویژه کتاب‌هایی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم تا بتوانند از این ظرفیت عظیم استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کرونا بیشترین آسیب را به فعالیت‌های حوزه فرهنگی به ویژه کتابخوانی وارد کرده است، اضافه کرد: با توجه به گسترش مراجعه مردم به فضای مجازی، بخش عمده‌ای از مشتریان کتاب در ۲ سال اخیر کاسته شده ولی همچنان مشتریان دائمی کتاب و کتابخوانی در استان به ترغیب و تشویق این امر همتی راستین دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳ هزار نفر اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از ۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

رضاقلیزاده ثبت‌نام رایگان در کتابخانه‌های عمومی را در گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی یادآور شد و ادامه داد: از ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان در همه کتابخانه‌های استان ثبت‌نام کرده و از خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

وی راه‌اندازی پیک کتاب را از طریق سامانه کتابخانه‌های عمومی یادآور شد و اظهار کرد: علاقه‌مندان به صورت تلفنی و از طریق مراجعه به سامانه درخواست کتاب از کتابخانه‌های عمومی می‌کنند و ما بدون هزینه کتاب‌ها را تهیه و به آنها تحویل می‌دهیم.

این مسئول در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حتی آمادگی داریم کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های عمومی استان وجود ندارد، از سایر کتابخانه‌های عمومی استان‌ها تهیه کرده و به صورت رایگان برای آنها تهیه و ارسال کنیم.

وی در مورد بخشودگی جرایم مربوط به تأخیر تحویل کتاب گفت: تا اول آذرماه افرادی که کتاب تحویل گرفته اما نسبت به برگشت آن اقدام نکردند، فرصت دارند تا کتاب‌ها را به کتابخانه عمومی تحویل داده و از پرداخت جریمه معاف شوند.

رضاقلیزاده افزود: در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی همه دستگاه‌های فرهنگی باید به یاری مجموعه نهاد کتابخانه‌ها بیایند که در این زمینه ما نیازمند همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هستیم تا دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر ترغیب به مطالعه کتاب شوند.

وی خاطر نشان کرد: معلمان و اساتید باید بخش عظیمی از تحقیق و پژوهش را به امر خلاصه‌برداری از کتاب‌های ارائه شده عمومی اختصاص دهند تا ما بتوانیم سرانه مطالعه را که در حال حاضر ۱۶ دقیقه در هفته است، ارتقا داده و به استاندارد جهانی نزدیک کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اضافه کرد: به هیچ وجه مطالعه کتاب‌های درسی و دانشگاهی جز آمار سرانه مطالعه محسوب نمی‌شود و بهتر است دانش‌آموزان و دانشجویان با همراهی معلمان به خواندن کتاب ترغیب و تشویق شده و بخشی از تکالیف مدرسه و دانشگاه به این امر اختصاص پیدا کند.

وی بیان کرد: در گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی ۳۰۰ برنامه در سطح استان اجرا می‌شود که مهمترین این برنامه افتتاح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای یار مهربان در پارس‌آباد و افتتاح اولین کتابخانه مستقل در گرمی است که در این هفته شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

رضاقلیزاده کسب رتبه ممتاز ملی را از سوی کتابخوانی روستایی شایق و همچنین محفل کتابخوانی شمس عطار اردبیلی یادآور شد و ادامه داد: این افتخار نصیب استان شد تا در گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی این مجموعه‌های موفق مورد تجلیل و تکریم قرار گیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: ما آمادگی داریم تا با همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه خیرین در توسعه کتابخانه‌ها ورود پیدا کنیم تا شعار امسال هفته کتاب که «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» به معنای عینی و واقعی تحقق پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار