20روزه شد ...
درحالیکه این روزها هيئت سرمايه گذاري فرانسه در مشهد است صادرکنندگان خراسان رضوی به جای فکر کردن بر روی ظرفیت‌های جدید اقتصادی نگران بسياري از کالاها و مواد فاسدشدنی خود هستند که 20روز است مانده‌ و هيچ واگن باري براي صادرات به کشورهاي آسياي ميانه وارد راه آهن مشهد نشده است!
کد خبر: ۱۰۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴ 26 September 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، تعدادي از صادرکنندگان ريلي مشهدي در محل «اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي» در نشستي خواستار اقدام فوري مسئولان استان براي رسيدگي به مشکل فقدان واگن باري براي ارسال کالاهاي صادراتي خود به مقصد آسياي ميانه شدند.
در اين نشست که جمع کثيري از صادرکنندگان مشهدي و اعضاي هيئت مديره اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي حضور داشتند، از مسئولان دولتي فقط آقاي «حقيقي» از استانداري خراسان رضوي حضور داشت.
در ابتداي اين نشست «اميني» عضو هيئت مديره اتحاديه صادرکنندگان خراسان گفت: متاسفانه حدود 20 روز است که هيچ واگني به راه آهن مشهد نيامده و چند سالي است که مشکل بازاريابي نداريم و فقط با نهادهاي داخلي مشکل داريم که اين مشکلات بايد برطرف شود.
روشنک، رئيس اتحاديه صادرکنندگان خراسان رضوي نيز در ادامه گفت: درواقع صادرات ريلي استان از چرخه فعاليت هاي ترانزيتي راه آهن استفاده کرده است و هيچ وقت راه آهن براي صادرات طراحي نشده است.
وي تصريح کرد: در سال گذشته با پيگيري استانداري مشکل واگن تقريبا رفع شد تا اين که حدود 20روز قبل يکباره خبر رسيد که ترکمنستان جلوي واگن ها را گرفته است، با آماري که ما گرفتيم ديديم کمترين واگن در داخل کشور وجود دارد، تا 2 روز قبل مشکل واگن داشتيم و پس از آن هيچ واگني نداشتيم، مي خواهيم بدانيم چرا دير مطلع شدند و ما را دير مطلع کردند، من واقعا از ضيايي مهر اين سوال را دارم که در حالي که شعار مي دهي م صادرات براي کشور مهم است چرا ما کمترين واگن را داريم، راه آهن موظف به تأمين واگن است.
محمد حسین روشنک افزود: مشکلی که در حال حاضر برای واگن های صادراتی به وجود آمده این است که راه آهن ترکمنستان پول اضافی می خواهد و این پول را راه آهن ایران نمی دهد و به هر حال شرایطی به وجود آمده که صادرات ریلی از استان متوقف شده است.
روشنک گفت: مسئولان استانی تلاش های خوبی برای حل مشکل کمبود واگن انجام داده اند اما حل این مشکل به راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر می گردد که متاسفانه تاکنون راه آهن در این زمینه اقدامات خوبی انجام نداده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما مخالف فروش امتیاز واگن هستیم، تصریح کرد: برخی افراد که امتیاز واگن را دارند متاسفانه این امتیاز را به برخی صادرکنندگان می فروشند که همین مسئله مشکلاتی را درباره هزینه ها به وجود می آورد که ما مخالف این موضوع هستیم.
وی افزود: انتظار ما این است که راه آهن کشور با طرف ترکمن وارد مذاکره شود و هر چه واگن نیاز دارد خود دولت از ترکمنستان بگیرد.روشنک خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی عده زیادی از صادرکنندگان و دست اندرکاران امر صادرات در بلاتکلیفی و در شرایط نامناسبی قرار گرفته اند.
وي در ادامه افزود: اگر همين امروز خبر بدهند که واگن براي انتقال مسافر وجود ندارد، بلافاصله شوراي تامين تشکيل جلسه مي دهد و استاندار موضوع را بررسي مي کند، اما چرا در مورد صادرات اين طور نشده است؟ روشنک افزود: چطور در حالي که 20 روز است واگني نيامده، سفير ايران پيگيري نکرده است؟

برخي کالاها فاسدشدني است


پس از صحبت هاي روشنک، يکي از صادرکنندگان خراسان رضوي نيز گفت: مدتي است به دليل عدم واگذاري واگن توسط راه آهن، صادرات ريلي استان متوقف شده است و برخي کالاهاي صادراتي فاسدشدني است، تقاضا داريم فورا به موضوع رسيدگي شود، مدتي است که برنامه اي براي صادرات از ما گرفته اند، در اين مورد تسليم زياده خواهي ترکمن ها نشوند.
يکي ديگر از صادرکنندگان نيز گفت: راه آهن و وزارت امور خارجه اطلاع رساني کند که طي 20روز گذشته چه کاري براي پيگيري حل اين مشکل انجام داده است.

مطالبات صادرکنندگان خواسته های استان است ؛
افت صادرات به تاجیکستان و ترکمنستان

حقيقي، کارشناس دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين المللي استانداري نيز در اين نشست گفت: ما در موضوع مشکلات صادرکنندگان کنار آن ها هستيم، مطالبات شما، مطالبات استان است و در خصوص واگن براي صادرات به ترکمنستان و تاجيکستان دچار مشکل هستيم و صادرات به اين دو کشور دچار اُفت شده است، ما مکاتبه با وزارت امور خارجه داشتيم و خواستيم که بررسي شود چرا واگن داده نمي شود.حقيقي در ادامه گفت: در هفته جاري در کارگروه توسعه صادرات موضوع کمبود واگن باري بررسي خواهد شد.
وي افزود: به نظر نمي رسد که بحث بدهي راه آهن ايران به ترکمنستان دليل کمبود واگن و نيامدن واگن از ترکمنستان به داخل کشور باشد.حقيقي در ادامه گفت: دوستاني که پيشنهاد مي کنند که مقابله به مثل کنيم و نگذاريم متقابلا واگن ترانزيتي از ايران به ترکمنستان برود تا آنها اجازه ورود واگن باري از ترکمنستان به ايران را بدهند گفت: بايد توجه داشته باشيد که تراز تجاري در مبادلات بازرگاني ما با ترکمنستان به نفع ماست و اگر مقابله به مثل کنيم ما بيشتر متضرر مي شويم.

ورود بخش خصوصی به ماجرای کمبود واگن

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در باره مشکلات به وجود آمده برای واگن های صادراتی اظهار کرد: در موضوع واگن های ترکمنستان یک ما این تجربه را داریم که این کشور پیشنهاد کرده بود واگن های این کشور از طریق بخش خصوصی وارد ایران شود و همین مسئله سبب گران شدن واگن شده بود و هر روز یک هزینه تحمیل می شد و هزینه کالاهای تولید شده برای صادرات بالا رفته بود.
راضیه علیرضایی با تاکید بر اینکه در سال گذشته بحث ما این بود که واگن را دولت وارد کند، تصریح کرد: بخش خصوصی که از دو طرف به ویژه بخش خصوصی ترکمنستان در سال گذشته هیچ ضابطه ای را برای قیمت واگن ها نداشتند و در حال حاضر هم پیشنهاد این است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را با طرف ترکمن داشته باشد و اگر قرار است هزینه افزایش یابد این هزینه بر اساس ضابطه و قانون مند اعمال شود و قرداد بین دو کشور بسته شود.
علیرضایی افزود: اگر قرار باشد که طرف ترکمن واگن خود را وارد فرایندی بکنند که هزینه ها فرایندی نداشته باشد عملا هزینه های صادرات غیر قابل پیش بینی خواهد بود و تقاضای ما این است که بخش خصوصی در ورود به این مسئله همه با هم همسو باشد تا هزینه اضافی به صادرات تحمیل نشود.حقيقي : در موضوع مشکلات صادرکنندگان کنار آن ها هستيم.

ترکمنستان همکاری نمی کند
در همین رابطه روزنامه شهرداری مشهد از قول مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گزارش کرد که صادرات استان از طریق ریلی به ترکمنستان متوقف نشده، اما محدود شده است و راه آهن ترکمنستان همکاری لازم را نداشته و در همین خصوص از طریق راه آهن کشور پیگیری های متعددی صورت گرفته است که امیدواریم هر چه سریع تر این مشکل حل شود.
ضیائی مهر با اشاره به اینکه مکاتبات متعددی از طریق مقامات کشوری و استانی با طرف ترکمن برای حل این مشکل صورت گرفته است، تصریح کرد: سال گذشته تلاش کردیم که ترکمنستان واگن های خود را به نام راه آهن جمهوری اسلامی ایران بدهند که این خواسته ما از سال گذشته تا چند روز برآورده شده بود.
وی افزود: راه آهن ترکمنستان معتقد است که شرکت های بخش خصوصی را برای تحویل واگن معرفی کنیم که این نظر با مخالفت راه آهن کشور روبه رو شده است چرا که سیاستی که از سال گذشته پیش گرفتیم، خوب بوده است و البته مورد تاکید راه آهن، مسئولان مربوط و بخش خصوصی قرار داشته است به دلیل اینکه تحویل گرفتن واگن به نام راه آهن ایران هزینه کمتری دارد.
ضیائی مهر عنوان کرد: خوشبختانه همه متولیان امر صادرات در کشور با نظر راه آهن هم سو است و همین مسئله سبب اختلاف نظری بین راه آهن ایران با ترکمنستان شده است و البته ما روی نظر خود مُصر هستیم و با صبر چند روزه می توانیم این سیاستی که مناسب بود را ادامه دهیم و البته تغییر نظر ترکمنستان چند روزی طول خواهد کشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار