آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری که اردبیل را به عنوان مقصد هشتمین سفر استانی انتخاب کرده بود، مصوبات مهمی برای این استان داشت که مهمترین آن سرعت‌بخشی به تکمیل طرح اتصال راه‌آهن اردبیل به شبکه ریلی کشور بود.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 26 October 2021

به گزارش تابناک اردبیل، عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سال‌ها راکد ماند؛ تا اینکه مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سرگرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله‌های پایانی پیش رفت اما باز به سرانجام نرسید.

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت؛ اما با پیگیری مسئولان امر این طرح به ویژه در ۲ سال گذشته سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آغاز شد.

مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت می‌باشد؛ همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مواردی است که راه‌آهن اردبیل را در زمره دشوارترین پروژه‌های اجرایی کشور قرار می‌دهد.

همچنین به گفته مسئولان امر در پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه باید در نهایت ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده به طوری که برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

نماینده شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین، سرعین و نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این زمینه تشریح کرد: پیشرفت پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه در سال‌های گذشته روند مطلوبی داشت و دولت پیشین به ۸۰ درصد تعهدات خود در این پروژه ریلی عمل کرد.

علی نیکزاد افزود: بر اساس قولی که دولت یازدهم و دوازدهم در تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه داده بود، این پروژه شرایط قابل قبولی دارد اما باید خلاءها و نارسایی‌های موجود هم برطرف شود تا پروژه در بازه زمانی مناسب به اتمام برسد.

وی بیان کرد: از جمله تعهدات دولت مربوط به اتمام پل آرپاچایی در مسیر راه‌آهن اردبیل- میانه بود که عملیات اجرایی آن به طول ۸۳ متر ارتفاع و ۲۶۵ متر دهنه به اتمام رسیده و آماده ریل‌گذاری است.

دیگر نماینده شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین، سرعین و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه و در نهایت احداث بارانداز ریلی مغان از مطالبات اصلی مردم از رییس جمهوری در جریان سفر به استان اردبیل بود.

صدیف بدری اضافه کرد: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس‌آباد مغان قطعی است و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌شود.

وی بیان کرد: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی بین المللی نیز در برنامه کاری قرار دارد.

نماینده شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس ابراز امیدواری کرد، این مطالبه مهم مردمی از دولت به‌زودی تحقق یابد؛ چرا که زیرساخت‌های لازم فراهم شده و با یک جهش و اراده قوی می‌توان آن را به سرانجام رساند.

تسریع تکمیل پروژه راه‌آهن، رهاورد سفر رئیس جمهوری به اردبیل

راه‌آهن اردبیل نیازمند حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این زمینه گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه در حال حاضر نیازمند تخصیص حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

 خیرالله خادمی با اشاره به نقشه شبکه ریلی کشور اظهار کرد: ۱۴ هزار کیلومتر ریل در حال حاضر در کشور داریم و نزدیک به سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر دیگر از جمله پروژه راه‌آهن اردبیل در مرحله عملیات اجرایی است. 

وی افزود: در برنامه‌ریزی سال آینده در نظر گرفته شده است تا ۶ پروژه به طول یک‌هزار و ۱۲۵ کیلومتر تحویل داده شود که این عدد نزدیک به ۲.۵ برابر نسبت به متوسط سالانه بالاتر است و می‌تواند عملکرد خیلی خوبی در بحث پروژه‌های ریلی کشور محسوب شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه راه‌آهن اردبیل یکی از مهمترین پروژه‌هاست، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور است که از ایستگاه میانه با طول ۱۷۵ کیلومتر آغاز می‌شود و در نهایت به ایستگاه اردبیل می‌رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه راه‌آهن اردبیل در طول مسیر از کوهستان‌های بسیار سختی عبور می‌کند، یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است؛ به طوری که در طول آن ۳۲ کیلومتر تونل وجود دارد و در نزدیک به پنج کیلومتر مسیر هم پل‌هایی می‌بایست ساخته می‌شد که برخی از آنها از نظر ارتفاع به واقع بزرگترین پل ریلی کشور به شمار می‌رود.

خادمی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل در قالب ۱۲ قطعه اجرا می‌شود، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی ابنیه‌های فنی زیرسازی و ساختمانی پروژه نزدیک به ۹۰.۵ درصد است.

به گفته وی، تاکنون نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد ریال برای پروژه راه‌آهن اردبیل هزینه شده است و ارزش روز آن با توجه به بازه زمانی ۱۵ ساله عملیات اجرایی به حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد و بر این اساس بزرگترین پروژه‌ ریلی کشور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل به دست متخصصان داخلی در حال اجراست، تشریح کرد: همزمان عملیات روسازی و ریل‌گذاری در دست اجرا بوده، از این رو از سمت اردبیل ۸۲ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته و از سمت میانه هم چهار کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است.

وی همچنین گفت: کار خوب و قابل تقدیر در این پروژه این است که پیش‌تر برای ریل‌گذاری دستگاهی از خارج کشور وارد می‌شد اما با تدبیری که صورت گرفت، با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، دانشگاه شهید بهشتی و شریف کار شد تا برای نخستین بار در کشور دستگاه کوبلاژگذاری در یک‌سال با هزینه ۵۰ میلیارد ریال ساخته شود.

خادمی افزود: در نوع خارجی دستگاه نیازمند یک لکوموتیو برای کشیدن دستگاه بودیم اما گونه ساخت داخل خودش کشنده است که مزیت بسیار خوبی برای آن نسبت به مدل مشابه خارجی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ریل مسیر راه‌آهن اردبیل ساخت اصفهان است، بیان کرد: این پروژه از نظر کار بومی افتخاری برای کشور است و ۱۰۰ درصد با تلاش متخصصان داخلی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار پروژه تا سال ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری می‌شود، گفت: نیازمند ساخت حدود ۱۷ هزار مترمربع ایستگاه هستیم و خود ایستگاه اصلی چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع است که با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد به طور تقریبی آماده شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تامین فاینانس داخلی از محل ماده ۵۶، امسال حتی یک روز هم تاخیر در کار پروژه راه‌آهن اردبیل صورت نگرفته است و همه کارگاه‌ها فعال هستند.

تسریع تکمیل پروژه راه‌آهن، رهاورد سفر رئیس جمهوری به اردبیل

تاکید مسئولان دولت سیزدهم برای تحقق آرزوی دیرینه اردبیلی‌ها

رئیس جمهوری در جریان سفر هفته گذشته به اردبیل و بازدید از این پروژه گفت: امید می‌رود بتوانیم خواسته‌های مردم را از جمله در زمینه تکمیل پروژه راه‌آهن دنبال کنیم؛ زیرا مهم انجام آن چیزی است که مورد خواست مردم است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه طرح‌های نیمه تمام مردم را به ستوه آورده و عصبانی کرده است، افزود: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل جزو مصوبات هشتمین سفر استانی است و باید دست‌اندرکاران همت کنند تا این انتظار مردم اردبیل برآورده شود.

وی اظهار کرد: استاندار اردبیل البته در این زمینه طرحی ارایه کرده است تا پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه در مدت کوتاهی بر اساس فازبندی به بهره‌برداری برسد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته این پروژه تا هفته دولت سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود، بیان کرد: اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی شده و امید است با پیگیری در مجلس هم به تصویب برسد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر هیات دولت به اردبیل در این زمینه گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه روند خوبی دارد و پیش‌بینی شده است تا پایان سال آینده آماده بهره‌برداری ‌شود.

رستم قاسمی تصریح کرد: تداوم پروژه راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد و اتصال آن به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز مطالبه مردم این استان است که برای تحقق آن تلاش خواهد شد.

وی بیان کرد: برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل ۱۰ هزار میلیارد ریال در این سفر اختصاص داده شده است و برای تداوم این خط ریلی تا پارس‌آباد مغان نیز اعتبار لازم تخصیص داده خواهد شد.

پیش‌تر پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز در سفر به استان اردبیل اظهار کرده بود، بنیاد مستضعفان اجرای عملیات روسازی (ریل‌گذاری) راه‌آهن اردبیل- میانه را برعهده دارد و این پروژه در موعد مقرر بدون توجه به‌ مسائل مالی تکمیل می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با همراهی ۹ نفر وزیران و معاونان ریاست جمهوری جمعه گذشته سفری یک‌روز به استان اردبیل انجام داد که ۱۰۰ مصوبه از جمله ۲۴ مورد در حوزه زیربنایی، هشت مورد در حوزه صنعت و معدن، سه مورد در حوزه نفت و انرژی و هشت مورد در حوزه آب و خاک کشاورزی داشت.

همچنین پنج طرح در حوزه اشتغال، ۱۶ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۲۱ طرح در حوزه فرهنگی و آموزشی و ۱۵ طرح در حوزه رفاه و اجتماعی از دیگر مصوبه‌های هشتمین سفر استانی رییس جمهوری به اردبیل بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار