رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: خط تولید نشاسته صنعتی در سایه اهتمام مضاعف جهاد دانشگاهی اردبیل و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته و در نوع خود ارزشمند است و می‌تواند الگوی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی باشد.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴ 12 October 2021

مهران اوچی اردبیلی روز سه‌شنبه در جلسه کنترل این طرح فناورانه از اخذ استاندارد و مجوزهای لازم برای راه‌اندازی پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته حفاری خبر داد و افزود: این واحد صنعتی با روحیه جهادی و خودباوری در تولید فناوری‌ و با تلاش یک تیم خوب علمی متشکل از محققان پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و جهاد دانشگاهی استان اردبیل در کمتر از ۲ ماه آماده راه‌اندازی شده و آبان‌ماه امسال افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح در سال ۱۳۹۶ برای حل بخشی از مشکلات سیب‌زمینی تولیدی اردبیل در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مطرح و به عنوان طرح برتر فناورانه انتخاب شد، اظهارکرد: اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی کشور با تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن است که از این میزان ۲۵۰ هزار تن درجه ۲ و ۳ است که هر از گاهی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، کمبود انبارهای استاندارد و سردخانه و نبود زیرساخت‌های مناسب فرآوری، این محصول با ارزش دورریز می‌شود.

وی گفت: این واحد صنعتی ضمن تامین یکی از محصولات استراتژیک صنعت نفت و ایجاد یک منبع درآمد پایدار برای جهاد دانشگاهی، در ارتقای چهره صنعتی و اقتصادی استان و کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی گفت: نشاسته صنعتی ماده‌ای است که در گل حفاری از آن استفاده می‌شود و این خط تولید به عنوان دومین طرح مشترک تولیدی این پژوهشکده با واحدهای جهاد دانشگاهی در راستای رفع نیازهای صنعت نفت راه‌اندازی می‌شود.

مسعود کمبرانی افزود: نشاسته‌هایی که در حال حاضر توسط شرکت‌های داخلی عرضه می‌شوند به علت نداشتن کیفیت لازم جوابگوی سیستم حفاری نیست و در حال حاضر مقدار زیادی از نشاسته حفاری مورد نیاز از خارج کشور تهیه می‌شود.

وی به قابلیت توسعه فعالیت‌های این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: ظرفیت این واحد تولیدی ۲ هزار تن نشاسته حفاری در سال است که فاز اول آن قابلیت تولید ۵۰۰ تن در سال را دارد ، در فازهای آینده این میزان افزایش خواهد یافت و در کنار آن تولید ۱۰ نوع نشاسته مورد مصرف در صنایع دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عضو هیات ‌علمی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی از شکل‌گیری پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاد دانشگاهی اردبیل افزود: نشاسته حفاری نشاسته اصلاح شده‌ای است که با انجام پاره‌ای از فرایندهای فیزیکی و شیمیایی در ساختار مولکولی نشاسته خام تولید می‌شود و محصول نهایی قابلیت استفاده در فرمولاسیون گل حفاری را به‌دست می‌آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار