سرپرست فرمانداری خلخال گفت: بیش از ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در باغ‌های این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 09 October 2021

مسعود یگانه ایرنا روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان خلخال با برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل است.

او گفت: برگزاری جشنواره‌های متعدد با عناوین مختلف در طول سال با اهداف معرفی جاذبه های طبیعی ،گردشگری ،کشاورزی ،مذهبی ،تاریخی و فرهنگی شهرستان به گردشگران از جمله برنامه های در دست اقدام فرمانداری در جهت توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز گفت: برغم بروز پدیده خشکسالی و تاثیر آن در کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی ، برداشت گردو امسال در خلخال نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

محمد شاد خاطر افزود: از مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات گردوی خلخال هزار و ۵۰۰ هکتار هکتار بارور بوده و با توجه به عملکرد محصول گردو در هر هکتار بطور میانگین ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول گردو برداشت می شود.
او اظهارکرد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری سه هزار و ۶۵۰ تن گردو از باغ های گردوی خلخال برداشت شود که این میزان نسبت به میزان تولید گردوی سال گذشته ۱۵۰ تن افزایش خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال افزود: بیش از ۶۰ درصد گردوی تولیدی استان اردبیل در شهرستان خلخال تولید می شود ودر بین مناطق مختلف این شهرستان نیز بخش شاهرود و میزبان نخستین جشنواره گردوی استان اردبیل بیشترین سهم باغ های بارور گردوی خلخال را به خود اختصاص داده است .

شاد خاطر اظهارکرد: با توجه به سرمازدگی بخشی از محصول گردوی سال گذشته ، میزان تولید گردوی امسال گردوکاران قابل توجه بوده و با توجه به قیمت مناسب این محصول در بازار بخشی از خسارات سرمازدگی محصول سال های قبل تا حدودی جبران می شود.

او تامین و توزیع نهال اصلاح شده تجاری دیرگل و دیر برگ‌ده برای کاهش مخاطرات سرمازدگی بهاره و سرشاخه‌کاری گردو بر روی درختان قدیمی با بکارگیری ارقام تجاری را از مهم‌ترین فعالیت‌هایی ذکر کرد که توسط این مدیریت برای افزایش گردو انجام شده است.

وی میانگین تولید سالانه گردو در این شهرستان را سه هزار و ۶۴۰ تن ذکر کرد و افزود: با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو سالانه ۱۰۰ هکتار به مساحت باغ‌های گردوی این شهرستان اضافه خواهدشد.

شادخاطر ادامه داد: تشکیل کلاس‌های آموزشی و دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی در جهت بهبود طرح‌های گردوکاری و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در روستاها و آشنا کردن کشاورزی با تکنولوژی‌های جدید و علوم جدید کشاورزی نیز از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش سطح باغات گردو است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال کاهش مخاطرات کشاورزی ، افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیررس بهاره ، افزایش کمی و کیفی محصول ، سرشاخه‌کاری گردو و اصلاح باغات با تامین و توزیع نهال اصلاح شده به تعداد ۱۰ هزار اصله نهال اصلاح شده را از اقدامات سال جاری مدیریت جهاد کشاورزی خلخال ذکرکرد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار